Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du ställa in din stereo så basen blir "bra"?

Ja, jag får bra midbas UTAN att djupbasen blir brölig och släpig
2
18%
Njae, jag får en bra midbas MEN djupbasen blir brölig och släpig
3
27%
Njae, jag får en bra djupbas MEN ingen bra midbas
1
9%
Nej, jag kan varken få bra midbas eller djupbas
3
27%
Annat, utveckla nedan
2
18%
Användarvisningsbild
av Jefe
Har också haft problem att få fram en bra ljudbild med bra bastryck.
Nu har jag väldigt rent ljud men för klen bas.

På min förra S80 2010 med Dynaudio så var basen mycket bättre
men dock var ljudet inte lika rent som i den här bilen.
Det är en person som röstat att den får bra midbas utan brölig djupbas, det vore intressant om du berättade om du kör originalinställningar eller hur du ställt in det, samt om du kanske gillar ett "tunnare" ljud eller annan intressant information?
Det lät inte bra i demobilen med Premium, varken bas eller mellanregister tycker jag gav ett ljud som motsvarade priset.

Köpte HP istället och har byggt eget ljud med Mosconi 4to6, Amega q-comp 6 framsystem, DigitalDesign 8" sub och ett billigt MacAudio slutsteg som driver allt. Efter mycket tuning med Mosconin så låter det som man kan förvänta sig med prylarna.
Subben byggde jag en egen låda till under golvet i bagaget (ungefär där originalsubben ska ligga). Gjorde också om själva golvet i bagaget för att få plats med allt. Blev trångt och hade valt ett annat 8" element om jag gjorde om det idag.
Total kostnad blev drygt 8000kr plus dämpmaterial. Kul att bygga var det också, bara det värt några tusen :)
Jag har den omtalade dynaudio-anläggningen i en MY07 S80 och jag är också lite besviken. Spelar vanligtvis 320 kbps MP3:or från min telefon och ibland spotify (också 320 kbps, okänt format men VBR?) men har även testat med CD-skivor både i form av köpta och egensnickrade blandskivor i FLAC.

Nollställde nyligen equalizern och alla andra ljudinställningar från en lite basorienterad inställning och nu är ljudet hästlängder mycket renare men ack så klent i basen. Blir ganska bra ljud om man drar på lite men dels vill man inte alltid köra med halvhögt ljud och dels så tycker jag även med platt EQ att mid:en är lite tunn ibland.

Jag vet inte hur många olika versioner PS volvo hunnit beta av sedan Dynaudio men den som sitter i MY14 tycker jag åtminstone är bättre. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att 3ch är bättre än dolby (främst för att jag antar ljudet processas mindre till förmån för lite bastyngd) och att rätt EQ på MY14 PS blir bra medan ingen EQ riktigt blir bra på min dynaudio.
Vore intressant att veta vad ni som är nöjda/missnöjda har för referenser?
Har själv HP i en MY15 XC70 och är otroligt nöjd med vad det presterar som originalsystem. Jämfört med Dynaudio så saknas en del öppenheten i övre mellanregister och diskant.
Det är i princip det som försvinner, diskant och även uppspelningsvolymen verkar vara begränsad i HP. Personligen är jag nöjd-isch med PS, men att det inte går att få PS med sub i s60/v60 är rätt synd, det är det som saknas. Man kan fundera på hur i hela världen resonemanget gick på volvo när det beslutet fattades.
Är premium det bästa ljudpaketet?

Kör själv en helt ny Volvo FH med vad som ska va bästa ljudpaketet. Där heter den "Hög + Förstärkare".
Tyvärr en riktig besvikelse. Speciellt med tanke på hur mycket mer den kosta än mellan varianten.

Det mesta är bara "okay". Sen har blåtanden svårt med mycket ljud av nån anledning. Det sprakar och har sig vid vissa ganska enkla men ljusare toner. Kör jag samma fil via USB är det inga problem.

Det förstör ju många låtar, men även vissa ljudböcker sprakar. :evil:
Jäverhammar skrev:Vore intressant att veta vad ni som är nöjda/missnöjda har för referenser?
Har själv HP i en MY15 XC70 och är otroligt nöjd med vad det presterar som originalsystem. Jämfört med Dynaudio så saknas en del öppenheten i övre mellanregister och diskant.
Jag har inte hört på HP sedan HU-600-tiderna men den stereon skulle jag säga är lite av dynaudios motsats. Gamla HP har bra bas men inte alltid så särskilt distinkt medan dynaudio har mer avvägt ljud (vet inte vad man ska kalla det utan att låta som en pseudoaudiofil) med klarare ljud men tunnare bas. Upplever också som sagt att man får välja mellan klarhet eller djupbas (ändrar man på EQ:ns två första band blir det snabbt bättre på basregistret men tunnare i mid:en).

Skulle kalla mig själv hobbyaudiofil eller något sånt. Ungefär som att även fast man har en systemkamera så tar man de flesta fotona med mobiltelefonen. Dock känner jag dynaudio-anläggningen nästan underträffar vad jag förväntat mig, eller så har allt lovordande bara gett för höga förväntningar.

---------------

Ni som har/har haft Dynaudio eller ni som har erfarenhet av den stereon och tillhör skaran som säger det är den bästa stereon Volvo haft: Krävdes det någon väldigt exakt EQ för att få detta mytomspunna perfekta ljud eller är är det just klarheten som är så speciell? Eller är det skillnad på dynaudio och dynaudio? Tydligen samma bashögtalare i alla fyra dörrarna på de tidiga, medan fram/bak har olika senare. Kanske skedde fler förändringar?

Köp ny lampa hos auktoriserad ÅF. Om […]

Larmsystem

Ok.vilken sida sitter den på ?

Tjuvström V70 2005

Ska kolla på det där med generator och […]

Varför V90 och inte XC90?

Snavade över den här gamla tråden […]