Jäverhammar skrev:Vore intressant att veta vad ni som är nöjda/missnöjda har för referenser?
Har själv HP i en MY15 XC70 och är otroligt nöjd med vad det presterar som originalsystem. Jämfört med Dynaudio så saknas en del öppenheten i övre mellanregister och diskant.
Jag har inte hört på HP sedan HU-600-tiderna men den stereon skulle jag säga är lite av dynaudios motsats. Gamla HP har bra bas men inte alltid så särskilt distinkt medan dynaudio har mer avvägt ljud (vet inte vad man ska kalla det utan att låta som en pseudoaudiofil) med klarare ljud men tunnare bas. Upplever också som sagt att man får välja mellan klarhet eller djupbas (ändrar man på EQ:ns två första band blir det snabbt bättre på basregistret men tunnare i mid:en).
Skulle kalla mig själv hobbyaudiofil eller något sånt. Ungefär som att även fast man har en systemkamera så tar man de flesta fotona med mobiltelefonen. Dock känner jag dynaudio-anläggningen nästan underträffar vad jag förväntat mig, eller så har allt lovordande bara gett för höga förväntningar.
---------------
Ni som har/har haft Dynaudio eller ni som har erfarenhet av den stereon och tillhör skaran som säger det är den bästa stereon Volvo haft: Krävdes det någon väldigt exakt EQ för att få detta mytomspunna perfekta ljud eller är är det just klarheten som är så speciell? Eller är det skillnad på dynaudio och dynaudio? Tydligen samma bashögtalare i alla fyra dörrarna på de tidiga, medan fram/bak har olika senare. Kanske skedde fler förändringar?