Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
jag ska nu byta för första gången mina bromsklossar fram på en XC60 2009. Den har gått ca 10500 mil, se orginalklossarna har hållit bra.
Är det något speciellt att tänka på? Gissar att det är glidande ok och man behöver en insex 7 mm, eller är det ett annat system?
tacksam för info.
MVH
Ulf
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inga konstigheter... Det skall vara 7mm insex, men min bil (också MY09) hade 9mm insex från fabrik, mycket märkligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
7mm är vanlig i jämförelse med 9mm....
av Ulf13
Hej
Tack för svar.
Var får man tag på en 9 mm insex så man har en hemma ifall det visar sig att även mina bromsok kräver det.
Jag har kollat på Biltema och Julas hemsidor och där verkar de inte finnas.
Man vill ju inte stå där med upphissad bil och inte ha möjlighet att göra bromsklossbytet för att det visar sig att det inte är 7mm insex utan 9.
/Ulf
av Ulf13
Hej
tack för hjälpen .
Biltema har inte den i 9 mm verkar det som men däremot Swedol och Autoexperten. Det kommer därför att ordna sig med bytet.

/Ulf
Användarvisningsbild
av MartinS
71163 heter den hos biltema, jag såg den faktiskt för bara ett par veckor sedan när jag kollade runt bland deras hylsor i ett av varuhusen. 39 spänn.
av Ulf13
Hej
Nu har jag köpt belägg, inkl. monteringssats och en 9 mm krafthylsa, Den fanns på Biltema, Tack för tipsen och det blir byte senare i månaden.
Hälsar
Ulf
Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]

D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]