Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Funderar på att köpa en V60 CC men står i valet mellan D4 AWD eller T5. Kör ca 1500 mil om året.
Färgen blir Rich Java, momentum, VOC, BE Pro och antagligen 18" fälgarna.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Behöver du AWD? T5an tar 1dl mer per mil
Skatt D4 AWD 3300
Skatt T5 FWD ca 1300kr
Skillnad 2000kr delat på ett bensinpris på 15kr /lit = 133 Liter så T5ans merförbrukning tar du igen på lägre skatt. Samt att den är nog billigare att serva.

Hade jag kört så lite hade jag definitivt tagit T5, tyst motor och mer att köra med. Dessutom med den nya 8stegade automaten :wink:

/Kalle
av ansjo
T5 går riktigt bra, men jag saknar allt fyrhjulsdriften...I dina kläder skulle jag valt T5 alla dagar i veckan 8)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag körde både V60 T5 och V60 T4 hos en Volvohandlare. Båda hade gått ca 150 mil.
T4:an har ett trevligt orrigt sound i maskinen. Min D4:a är snabbare iväg än både T4:an och T5:an. På mkt lite gas reagerar den direkt och fartökningen slår de båda T-bilarna. T5:an känns inte mycket starkare än T4:an. Det känns inte som 55 hkr mer. T4:an räcker mycket väl till.
Men det bestående intrycket är att diesel D4:an är smidigare att köra med och går mjukare. Och trivsammare och är nästan i praktiken lika snabb.
Med det i bagaget känns det inte aktuellt att byta till en T. Däremot vill jag ha en D5:a den nya med 225 hkr.
Personligen så tycker jag att biltypen skall ha AWD, så mitt förslag är D4:an, eller pressa din säljare
och hör om det inte kommer en T5 AWD.
av knappen11
Så summan av ovan är vad du prioriterar. Billigare totalkostnad (skatten), eller först till nästa rödlyse. :)

Själv har jag en T5, och tycker inte jag behöver ännu mera kraft i accelerationen. Den kommer upp till 100 på 6,3 sekunder enligt spec, och betvivlar det inte. Den har inga problem heller att fort öka från 100 och upp till 180 heller. Så om du bara vill köra fort så är nog varken T5 eller D4 de rätta motorerna.
Användarvisningsbild
av na96gen
Det är var du sätter högst värde på, vill du som jag absolut inte vara utan AWD blir det diesel då det inte finns något annat val. Men om inte är T5an roligare och med modernare automat. För jag kan tycka att du kan strunta i kostnadsbiten.
Om det inte är självklart försök att prova iaf de olika motortyperna så du får känna skillnaden.

Lycka till och återkom med vad du valde! :D
av valln
knappen11 skrev:Så summan av ovan är vad du prioriterar. Billigare totalkostnad (skatten), eller först till nästa rödlyse. :)

Själv har jag en T5, och tycker inte jag behöver ännu mera kraft i accelerationen. Den kommer upp till 100 på 6,3 sekunder enligt spec, och betvivlar det inte. Den har inga problem heller att fort öka från 100 och upp till 180 heller. Så om du bara vill köra fort så är nog varken T5 eller D4 de rätta motorerna.
Jag tycker det verkar en riktigt fin motor! Jag är inte alls bra på omkörningar och kör hastighetsbegränsningen utom vid omkörning, men satan vad jag ogillar personer som fiser vid omkörning.
Hur gör man med automaten om man vill låsa den på en växel vid omkörningen?
Går det att trampa järnet på 7:an eller 8:an och köra om.

Alla kan svara på min fråga!
Användarvisningsbild
av LazerHawke
valln skrev:
knappen11 skrev:Så summan av ovan är vad du prioriterar. Billigare totalkostnad (skatten), eller först till nästa rödlyse. :)

Jag tycker det verkar en riktigt fin motor! Jag är inte alls bra på omkörningar och kör hastighetsbegränsningen utom vid omkörning, men satan vad jag ogillar personer som fiser vid omkörning.
Hur gör man med automaten om man vill låsa den på en växel vid omkörningen?
Går det att trampa järnet på 7:an eller 8:an och köra om.

Alla kan svara på min fråga!
föra spaken till sportläget (skjuta den åt vänster) är en lösning vid omkörningen om man så önskar...

Jaha, det är en större modell ser ja[…]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]