Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddagens!

Jag har precis köpt en begagnad XC60 D3 Momentum R-Design 2011.

Med följande extra utrustning:
- Ljudanl high perf 7" dis
- MATTSATS SKÅLADE GUMMIMATTOR
- Market adaption
- Nyckelavst. kr-kudde pass
- Pass.stol fram-justerbar
- R-Design
- RTI förberedelse
- Tidur för tillsatsvärmare

1. Jag får ingen tydligt bild av vad jag behöver göra för att, först och främst, få in navigator?
Det jag troor (kanske mest hoppas), efter ett kort snack med en (förvisso inte så slipad) snubbe på en volvoverkstad. Är att det endast är en mjukvara som behövs. En dyr sådan. Som i min teori skulle kunna adderas genom dvd-läsaren.

Det låter för mig sjukt att man bygger XC60´s på löpande band, och undviker en sådan enkel sak som att montera hårdvara för GPS i samtliga bilar som ska kunna erbjudas eftermontage av dito?
Finns det någon som har konkret kunskap om det jag undrar efter?
Om jag har fel, vad krävs för att få in Nav?

Under systeminställningar->Favoriter(FAV) så finner jag utöver RADIO, MEDIA... även NAV.

2. Nästa fråga rör funktionen "adaptiv farthållare".
Bilen är nu utrustad med "City Safety". Används samma "IR-kanon" för att hålla avstånd till framförvarande bil? Är det i såna fall även här, möjligt att det endast är en mjukvara via DVD?

3. Tredje frågan gäller backkamera.
Det ser ut som det är "stansat" ett "hål" där jag tror backkameran ska sitta. Vet någon om det är förberett med kablar fram till bagageluckan? Mjukvara + kameran = done?

4. Hur kan jag kontrollera om jag har Sensus?

5. I-landsproblem - har en störande vibration från främre passagerardörr, vid baskraftiga låtar.
Tystnar vid press eller drag i passagerardörren. Någon med en teori? Det är inte högtalarelementet i sig. Kan det va lister som mattats av och inte tightar till tillräckligt?

Bonusfråga:

A. Vad i detalj betyder Market adaption och RTI-förberedelse?

Vet att det kryllar av riktigt vassa volvoninjor här.
RTI-förberedelse = förberett för navigation, bara att installera den "billiga" mjukvaran :)
Adaptiv farthållare kan du endast få om du har blaffan i grillen, alltså driver support paketet. Går ej att eftermontera såvitt jag vet.
Finns mycket bra info på hemsidan som länkades av leiwi.
V60Crosscountry skrev:RTI-förberedelse = förberett för navigation, bara att installera den "billiga" mjukvaran :)
Adaptiv farthållare kan du endast få om du har blaffan i grillen, alltså driver support paketet. Går ej att eftermontera såvitt jag vet.
Finns mycket bra info på hemsidan som länkades av leiwi.
Denna "billiga" mjukvara måste gå via VIDA och verkstad eller? Måste och måste...deras affärsmodell kräver det? Eller är det endast en tämligen dyr DVD som köps och trycks in?

Om det är de sistnämnda, är det då något liknande det här?:
Bild

I så är det väl bara nåt att byta på högersida av ratten, samt ta fram tipex och skriva "NAV" på den blanka knappen som sitter där :P .

Är det i stället det förstnämnda - via VIDA och verkstad. Vad fan är då skivorna på bilden för nåt?

Tack Leiwi
Skivorna på bilden är de som man får när man ska uppdatera till nyare version med uppdaterade kartor när man redan har RTI i bilen
RTI förberedelse betyder att det är en förberedd ledningsmatta i bilen så man slipper dra dessa kablar med det är en himla massa mer som behövs iaf för att få RTI att fungera en hårddisk t.ex som man laddar in skivorna på
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... C60%202012
På din bil kan du endast montera sensus connected touch och där få navigation. Gissar på en kostnad av ca 12-13000 kr.

Adaptive farthållare går inte eftermontera

Backkamera är inte förberett på någon bil utan allt måste dras.

Du har sensus i din bil. Har man en 5" eller 7" skärm i bilen har man sensus. Sen finns det olika sensus beroende på årsmodell och tillbehör

Äng oljudet måste man ta bort dörrpanelen och kolla clipsen till panelen sen kan man få lägga filttejp på olika ställen för att på så sätt få bort ljudet. Ibland räcker det med att man bankar utmed kanterna på dörrpanelen ifall det är så att något chips inte sitter som det ska
Tack för svar grabbar!

Nu var jag hos en polare som har fungerande NAV. Hans bil är ett år äldre (2010), men Summum.

Han har en DVD-spelare precis som jag, där fram. Men även en där bak i reservhjulsutrymmet. Där satt en RTI-skiva. Denna skiva var såklart oläsbar i både hans och min främre DVD.

Min egna teori nu, är att jag behöver köpa:

- Läsare (nu finns denna vita fästanordning med en svart "klump" under.

Bild

- Skivor enligt tidigare bild

- Hooka upp mig mot Vida hos aukt. verkstad. (dyrt)

- Byta knapp och reglage på ratt

ELLER enligt @Psyko, uppgradera hela helvetet till Connected Touch (vilket ändå känns märkligt om man kollar monteringsanvisningar här - http://goo.gl/NaOFEk ... så visar dom ju en massa ingrepp som jag redan har.

Förvirrad är bara förnamnet. Men nu har det blivit en sport av det hela.
Det känns gammalmodigt att dom så långt som fram till 2011 åtminstone, i såna fall, undvikit hårddisk. Och istället låtit en skiva i en extra dvd-läsare snurra. Uppgradering till Connected Touch är ju betydligt mer modernt såklart.
Här tycks ett konkret svar finnas för att uppgradering till Touch är möjligt för mig, samt vad det skulle kunna kosta. Stämmer detta så vore alla andra försök än att uppgradera till Touch, dumdristigt? Får börja sälja in Touch till mig själv ikväll.

http://array.se/nyheter/sa-vet-du-om-du ... din-volvo/
Kod: Markera allt
De bilar som går att uppgradera är alla med en 7-tumsskärm och den första modellen som fick en sådan var S60 år 2011.

Kostnaden för att uppgradera till paketet är 12 500 kr utan navigation och 15 500 kronor med.
Alla bilar som har sensus ( inkl din) går att eftermontera connected touch I. Sensus kom som sagt i modellår 11 på 60 bilarna och modellår 12 på 70 bilarna. Du jämförde med sin kompis bils navigation, samma med bilden du visade på en spelare. Det systemet fanns i bilar upp till modellår 10.
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]