Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebastianJ
Hej.

Ska köpa en nyare bil och har efter olika provkörningar mer eller mindre bestämt mig för en Volvo V60 (kör idag V50 2.4i).

Det jag främst velar över nu är om jag ska ha diesel eller bensin (provkört båda) men är orolig över partikelfilteret på dieseln. Per år kör jag runt 2000-2500 mil så ekonomisk bäst vore en diesel.

Men till vardags kör jag endast 4 km, fram och tillbaka till jobbet och är därför orolig över att en diesel inte ska må så bra över det. Kör oftast längre turer på helger och blir några resor per år till släkt och vänner ( som bor 80 mil enkel resa bort) därav så många mil per år.

Gillar både bensinmodellen (T3/T4) och diesel (D2, D3) och är mest inställd på bensin men finns ett mycket större utbud av diesel. Tittar på bilar som gått max 6000 mil.

Tror ni att jag kan få problem med partikelfilter pga de korta körningarna på vardagar? (kan ju bli upp mot kanske 20-30 kortkörningar innan jag åker längre turer)

Och sen angående T3/T4, är det kamrem eller kamkedja.

Tack, ha det!
av lindo
Jag har kört en V50 2.0 Diesel i 8 år och kör 8 km tur och retur till arbetet,inga problem med partikelfilter
Men på den modellen måste man byta var 12000 mil...
Ska inte behövas på nyare modeller
av andreeb
Om du tittar på bensin hade jag valt T4 (4-cyl 180hk), den är hyfsat snål och går fint. T3 (150hk) är något seg tycker jag.
Annars är T3 nog samma motor som T4. Fram till årsmodell 2016 har det varit Ford 1,6T Ecoboost motor, har hört mycket problem med T4F men inte med vanliga T4.
T4 motorn är betydligt snålare än 2,4i motorn i V50:n.
Nu från årsmodell 2016 och framåt är det bara Volvos motorer i S60 & V60.

Eller diesel men skulle inte rekommendera det. En diesel bör tar mycket längre tid på sig att komma upp i temperatur än motsvarande bensinare.
Det ger lite mer slitage och skitar ner partikelfiltret, det gör att reningsprocessen kommer köras väldigt ofta om du bara kör så korta sträckor och då blir förbrukningen högre än normalt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Säger som ovanstående, T4. Eller T4F vilket det var i min förra bil som gick utan tillstymmelse till tveksamhet i de typ 4000 mil jag ägde den. Sannolikt den bästa motor/låda (powershift) kombinationen jag ägt och kommer äga på länge, om jag nu inte köper en igen
Min rekommendation är T4/T4F. Hyfsat pigg, snål, tyst och vibrationsfri. Kamremsbyte vid 24000 mil, service vid 3000mil/2400kr, T4F har ett extra oljebyte vid 1500mil/1200kr. Snittade nog runt 0,75 totalt på den jag ägde.
Diesel är förstås billigare att tanka, men min erfarenhet av verkligheten är att det är totalt dyrare att äga. Vet inte hur mycket pengar jag lagt i dieselpumpar, spridare, skatt, etc, listan kan göras lång.
Dessutom är inköpet ofta dyrare för att diesel är "inne".
av Hoookan
Jag köpte en V60 D3 2012 aut, momentum som hade gott 12 000 mil, är mycket nöjd med bilen, går bra med automatlåda och bra kraft i D3 motorn. Pendlar 2,5 mil till jobbet varje dag och jag kör lite drygt 2000 mil varje år, ligger på medelförbrukning 0,65.
Volvos egna motor som sitter i min V60 har förbränning av partikelfilter och ska inte behövas bytas ut.
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Funderat något på årsmodell? Jag har haft både en -11 och en -14 och skulle rekomendera en -14,
eller rättare sagt, den "ansiktslyfta" modellen. Den känns bättre ihopskruvad och de nya sportstolarna
är toppen. Sannolikt kommer dessa också att ha ett bättre andrahandsvärde.
av Exquattro
Absolut inte diesel med de korta körningarna. Stirra dej inte blind på de lite lägre förbrukningssiffrorna, jag skulle tro att det finns andra kostnader som blir högre och bilen kommer inte att må bra. Det alla mår bra av med endast 4km till jobbet är ett tvåhjuligt fordon istället, gärna helt utan motor.
av valln
4 km mår man bäst om man åker buss en väg och går nästa väg.

Cykel är en tjockmagefälla, samma gäller tyvärr också för bärs och alkohol.
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]