Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meco
Hej! Jag har en riktig nybörjarfråga, möjligtvis på lägsta nivå :)

Undrar lite hur ofta ni andra kollar olja etc i bilen? Jag tog ut min bil i december, har kört 500 mil. hur mycket olja slukar en T3:a normalt? Är det något man bör kontrollera lite nu och då? Eller ska den normalt räcka mellan varje service?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Svaret är ju ungefär i stil me "Hur långt är ett snöre"

Jag kollar minst en gång i månaden, alltid någon vecka innan långresa samt precis innan och under resan. Lite mer sällan kollar jag däcktryck när tillfälle ges. Överdrivet eller inte men har iaf inte råkat ut för några spännande överraskningar då en bil inte bara rullar utan omtanke.
Användarvisningsbild
av PaNi
Kollar aldrig, bilen säger ju ifrån när den vill ha en halvliter påfyllt (vilket den ville förra veckan på Autobahn).
Användarvisningsbild
av volvobrasse
PaNi skrev:Kollar aldrig, bilen säger ju ifrån när den vill ha en halvliter påfyllt (vilket den ville förra veckan på Autobahn).

Hur menar du? Innan röda lampan kommer upp? Gäller det alla motorer etc? Hur funkar det?
av DaBlo
Vet inte om det är en gammal krigsskada men jag brukar öppna huven i princip varje gång jag tankar och kolla oljan. :)
Det är ju inte direkt jobbigt så varför inte. ;)
av DaBlo
volvobrasse skrev:
PaNi skrev:Kollar aldrig, bilen säger ju ifrån när den vill ha en halvliter påfyllt (vilket den ville förra veckan på Autobahn).

Hur menar du? Innan röda lampan kommer upp? Gäller det alla motorer etc? Hur funkar det?
Vissa motorer har oljenivåmätare, inte min dock.
Den som kör tills den röda lampan börjar lysa får skylla sig själv hahaha.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
DaBlo skrev:
volvobrasse skrev:

Vissa motorer har oljenivåmätare, inte min dock.
Den som kör tills den röda lampan börjar lysa får skylla sig själv hahaha.
Hur vet man det? Jag har en T3 MY15. Är det elektronisk oljesticka du menar?:)
av s6025t
T3 med Fordmotorn på 1,6liter har en vanlig oljesticka det är Volvos egenproducerade motorer 5-cyl o nya VEA som har elektronisk oljesticka kolla i instruktionsboken där finns angivet vad som gäller för olika motorer
Det går att läsa manualen till bilen här http://support.volvocars.com/se/pages/default.aspx
av TobbeViktor
Har för mig att det står att man, enligt volvos rekommendation, ska kolla var 250:e mil. I alla fall på ford-motorn, vet inte vad som anges på de nyare.
Användarvisningsbild
av PaNi
Aha, trodde alla motorer hade elektronisk oljesticka. Utan en sådan är det förstås dyrt att vänta tills bilen säger ifrån. :-)

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]