Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av permikael
Skall försöka mig på att göra en enklare recension av våran nya bil.

Vet inte alls om denna tråd hamnar rätt, eventuell Admin får gärna flytta den om så är fallet.

Hur som, tänkte skriva ner mina tankar & funderingar kring bilen nu när vi haft den i snart 2 veckor och hunnit köra ungefär 150mil.

Bilen:
Volvo V60 D3 Automat MY2016
Ocean Race
Business paketet
Tonade rutor

Då bilen är en tjänstebil och kommer att bytas ut efter två år, valde vi att ta en lite ”lägre” specad denna gång (frugan är mamma ledig).

Tankar om bilen:
Utrymme / komfort:
Då vi gick från en V70 till en V60 var vi lite oroliga över att den skulle vara för liten, då vi är två vuxna en bebis samt en labrador.
Men upplever den inte som överdrivet liten, visst bagaget är det en himla skillnad på, men vår barnvagn ( Brio Go Next) får plats på ena sida, och hunden på andra.
Nu åker inte hunden med vid varje tur vi tar, och då får man plats med matkassar eller andra väskor.
Jag som ca 180 sitter kanon fram, även bakom mig själv, sportstolarna är riktigt fina (även enligt min fru som är kortare).
Vår dotter sitter i Volvos original barnstol fram, och den passar riktigt bra även i dom lite mer skålade stolarna.
Det finns tillräckligt med fack och uppskattar att det är så djupa både i dörrarna samt i armstöden.
Något jag reagerar över är att bilen är väldigt tyst, bilen är utrustad med 17”:are, men tycker den flyter fram fint på vägen (komfort chassi).

Motor:
D3.an (150h/k) baserar på den nya VEA motorn med en 6stegad automat.
Motorn är hel fantastisk, mjuk och vibrationsfri!
Automaten växlar snabbt och jag tycker att den utnyttjar motorns vrid mycket bra, den växlar tex inte ned bara för att man trycker på gasen.
Förbrukningen är redan nu över förväntan, vi körde bilen fullastad i 3timmar motorväg, landsväg (ca 27mil) i sträck (Volvo on call är bra för statistik) och fick då en medel förbrukning på 0,44.
Just nu blandad körning, ICA, jobbet osv ligger vi på stadiga 0,5, vilket i mina ögon är helt OK.

Funktioner:
Då vi inte valde till något extra extra finns kanske inte så mycket att kommentera.
Det digitala instrumentet, samt den stora infotainment skärmen är trevliga inslag.
En annan rolig detalj är det att det ingår ”online” kartor, vilket vi har testat lite, kort sagt, det är en karta som visar vägen men inget mer. Den pratar inte och den visar inte när du skall vara framme. Men bättre än inget i alla fall.
Ljudanläggning och allt annat fungerar precis så smidigt som det skall, även röst styrningen tycker jag är riktigt bra.
Volvo On Call är en rolig, nördig och helt fantastik funktion, älskar kör journalerna, att man skall starta motor/ värmaren osv osv.. toppen helt enkelt!
Saknar att man inte kan få bakluckan motordriven, detta hade jag faktiskt valt att betala extra för.

Tveksamheter:
På alla våra tidigare bilar har jag alltid haft klimatanläggningen på 22grader, vissa varma dagar dragit ner den till 21 grader.
Men på denna bilen måste vi nästan ha graderna på 19-20 för att få samma effekt när det är runt 20-22 grader ute..?

Start stopp funktionen är en bra funktion med tanke på miljö och förbrukning, men jag skulle önska att den inte var så himla snabb på att stänga av sig, visst det går snabbt för den att starta, men om man stannar för att sedan mille sekund senare måste flytta sig framåt känns funktionen helt onödig, skulle motorn istället vänta 5 sekunder innan den stängde av sig vore det enklare att planera.

Eco+ Har vi testat lite sporadiskt, man märker verkligen att AC.n inte arbetar på samma sett, däremot upplever jag växlingen på automaten som mer ”eko”, samt att den rullar löjligt bra.
Tycker att det borde finnas en ”Eko” som enbart ändrar automaten.

Volvo On Call, har rapporterat bilen som olåst vid ett par tillfällen, vid alla dessa tillfällen har det varit bakluckan som inte skall varit stängd, fastän larm lampan blinkar och backspeglarna är indraga. Nu smäller jag igen luckan extra hårt då har det fungerat, men misstänker att det kanske är en givare som strular?

Summering:
Bilen fungerar kanon för våra syften med en relativt liten familj.
Komfort och motorn är kalas.
Små tveksamheter, men absolut inte någon allvarligt.
Skulle vi dock ha bilen längre en två år hade vi valt en V70. (fast v60:in är snyggare )
Användarvisningsbild
av Perra83
Kul att läsa om dina upplevelser!

Ja tänkte på ECCn. Du kan justera i menyn så autofläkten går på Låg/medel/hög hastighet. Ja har på hög så bilen ventileras ordentlig och våra två mopsar får det behagligt där bak i buren.
Användarvisningsbild
av spaceuser
permikael skrev:Start stopp funktionen är en bra funktion med tanke på miljö och förbrukning, men jag skulle önska att den inte var så himla snabb på att stänga av sig, visst det går snabbt för den att starta, men om man stannar för att sedan mille sekund senare måste flytta sig framåt känns funktionen helt onödig, skulle motorn istället vänta 5 sekunder innan den stängde av sig vore det enklare att planera.
På min nuvarande V40 så trycker jag löst på bromsen (men står ändå stilla) så stannar inte motorn. Trycker jag något hårdare, så stannar motorn oftast. Kanske även funkar för dig!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
permikael skrev:Eco+ Har vi testat lite sporadiskt, man märker verkligen att AC.n inte arbetar på samma sett, däremot upplever jag växlingen på automaten som mer ”eko”, samt att den rullar löjligt bra.
Tycker att det borde finnas en ”Eko” som enbart ändrar automaten.
Tryck på AC-knappen efter du har aktiverat ECO+ så går ACn som vanligt.

Grattis till bilen! :-)-)
av permikael
Bilen har dom senaste dagarna varit okuperad av frugan så har inte haft möjlighet att testa era tips.

Körde bilen igår, men hade inte tid att gå och ändra fläkt farten, nu vet jag att den står på normal, men får väl testa ett steg högre och se om det blir någon skillnad, upplevede det nästan direkt att jag tycker att bilen är varmare än våran S60:i som jag kört ett par dagar denna veckan...

Visst fungerade det att trycka in AC knappen med eco+, tack så mycket för tipset!

Försökte få till det där med att inte trycka så hårt på bromsen, men lyckades aldrig. :roll:

En ytterligare funktion som fungerade perfekt, var bluetooth handsfreen, jag fick ett samtal till telefonen innan jag kommit fram till bilen, hoppar in i bilen under pågående samtal, startar och någon sek senare är samtalet ute i högtalarna... Jag trodde faktiskt att jag skulle vara tvungen att lägga på och ringa upp igen, detta var mellan bilen och min Iphone 6 :)

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]