Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag börjar ledsna på dessa meddelanden:
Bild
Det går alltså inte att lyssna på nyheterna eller ställa in navigatorn utan att ha motorn igång.

Än så länge har bilen aldrig vägrat starta, men visst är jag en smula orolig.

Generatorn laddar som bara den, batterispänningen ligger på närmare 15 Volt när jag kör, men sjunker raskt till 12,2 Volt när jag slår av motorn. Vanligen dyker varningen om låg batterinivå upp 30 - 60 sekunder efter att jag stängt av motorn, även efter flera mils körning. Ofta kommer varningen redan när jag kliver in i bilen.
Bilia har testat batteriet och de anser att det är ok. Vad är då problemet, larmar den vid för hög batterispänning?
Har du kört eller kör ofta kortare sträckor så räcker inte laddningen till utan man kan behöva ladda med en extern laddare.
Zetec rekommenderas och det finns snabbkontakt till dem.
Magnus-B skrev:Har du kört eller kör ofta kortare sträckor så räcker inte laddningen till utan man kan behöva ladda med en extern laddare.
Zetec rekommenderas och det finns snabbkontakt till dem.
1. Jag kör inte kortare sträckor med denna bil än med min gamla. Jag har inte ändrat mina rutiner de senaste 2 åren.
2. Även efter flera mils körning kommer varningen upp. 1 timme skall räcka för att ladda ett tomt batteri enligt uppgift.
3. Extern laddare blir svår att använda i mitt fall. Sopbilen lär nog köra ned skarvsladden mellan köksfönstret och bilen på andra sidan gatan. :wink:
Dessutom är det för f-n ingen laddhybrid jag köpt. Det är en konventionell bensinbil på 329 hkr, den bör klara av att ladda batteriet.
Särskilt på sommaren. Det var f.ö. inte värre i vintras, trots att värmaren då drog en massa ström och "kylan" borde ha försämrat batteriets prestanda.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
JE Jr skrev:Antar du har senaste mjukvaran i? Dvs servat med "Service 2.0" med uppdatering av mjukvara. Prova det annars.

MVH
Bilen servades innan leverans (i februari) och den har varit inne på både Bila och Bra Bil för felsökning. Båda dessa ansåg att problemet berodde på att en larmgivare var trasig och gav falsklarm. Bytet av larmgivaren hjälpte mot falsklarmen, men inte mot batterilarmen.
Jag bytade från v70 N 2005 till v70 II 2013 och fortsatte med samma körsätt men fick börja stödladda emellanåt.
Finns nån tråd ang detta .
Malmstroem skrev:Ett tomt batteri blir inte fulladdat på en timme.
Det var vad bärgaren sa när han hjälpte mig igång med förra bilen (när batteriet bevisligen var slut).
I det aktuella fallet är naturligtvis batteriet inte tomt, långt ifrån.
Bilen startar alltid, och det låter inte ens tungt.
Malmstroem skrev:Har du kört länge med batteriet med låg laddning är risken stor att det tappat i kapacitet.
Bilia har ju testat batteriet och de anser att det är i fullgott skick.
Malmstroem skrev:Om det var min bil hade jag bytt batteri.
Eftersom jag har garanti på bilen är jag en smula ovillig till att köpa ett nytt batteri.
Malmstroem skrev:Om det inte hjälper så skulle Bilia få utöka felsökningen.
Jag har garantin hos Bra Bil, så det är de som skall göra felsökning och reparation.
De verkar dock lite sega, så det är därför jag efterlyser tips. Främst om mina spänningsnivåer är ok.
Funk skrev:Till många modeller finns en uppdaterad mjukvara eftersom systemet är "felkalibrerat". In och uppdatera så borde det lösa sig..
/Thomas
Är det naivt att tro att det borde ha gjorts i samband med service hos Bra Bil i Enköping och/eller när jag hade bilen inne för felsökning hos Bilia Haga Norra och Bra Bil i Vallentuna?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]