Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ekwi
Hej!
Efter lång period av stress lyckades jag med ett konststycke utan dess like, dvs att tanka bensin i en d5 xc60 (my13)... Oerhört dumt och klantigt... Som tur är kom jag på mig innan start och bilen bärgades direkt ca 1 km till verkstad (bilia)där den tömdes på innehåll.

Nu till frågor:
Då motorn varit varm hostar bilen och tvekar att starta under några sekunder, detta hände aldrig före min idiotiska handling. Är det någon av alla kunniga här som vet vad detta är och om det är illa? Dessutom noterar jag att trots att verkstaden kört den bilen i 1,5h samt att jag säkert kört 15-20 mil så minskar inte bränslemätaren och sträckan till tom tank har ökat från 750 km till 1050, detta med körning i stadstrafik...

Jag kommer kontakta verkstaden på måndag, men eftersom de kommer få mig att framstå som en ännu större idiot än vad jag redan är skulle det vara intressant om någon här vet vad jag förstört?

Förmodligen är detta straffet för stress och idioti i en helig kombination :oops:
av svedan
Vissa säger att dom tömt tanken på bränsle och fyllt på diesel och kört och allt ok. Jag vet att dieselmotorer tål lite skit så kanske ok. Men bensin "tänder" tidigare så med bensin börjar motorn knacka.
Kollar man med försäkringsbolag (vagnskada tror jag), ska filter bytas och tanken saneras dvs helt ta bort all bensin.
Så, slog du aldrig på tändningen? Vad gjorde verkstaden? Sanering bör kanske kosta 10-15 loppor??
Om man inte rensar utan kör på bensin, kan motorn gå åt pipan, allt från insprutning och vidare. Detta med feltankning sker av 1000-tals varje år, så du är inte ensam.
av ekwi
Tack för svar och input!

Jag hade aldrig på tändning utan bilen bärgades orörd från macken. Bilia hävdar att de rensat tanken helt samt bytt bränslefilter, jag hoppas och vill tro att de också gjort så... Tyvärr har jag Trygg-Hansa och inte Volvia då Volvia tydligen kräver att verkstad byter samtliga berörda komponenter vid feltankning medan Trygg-Hansa endast kräver byte av filter samt sanering av tank. Känns som byte av komponenter hade varit att föredra nu :(

Tyvärr vet jag inte exakt vad verkstaden gjorde, stod inte jättemkt på kvittot utan bara "feltankning, bilen bärgad utan tändning slagits på".

En dum fråga från mig... Då bilen bärgas står bilen i vinkel (samt skakas om), finns ingen risk att bränsle tränger ut i systemet då? (Jag förstår om det låter långsökt :oops: )

Igen tack för input, mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
av MostlyInept
Det är inte så att de misslyckades med att lufta systemet, luft i bränslesystemet på en diesel får väl motorn att "hacka" så man kan höra med verkstaden om det har gjord det ordentligt. Är det luft i systemet så borde det ju försvinna efter x antal km

Mvh Anders
av svedan
Motorn är "självluftande", så där är nog inget att hämta. Men en felsökning av Volvo kan nog hjälpa till. Säkert "garanti" på reparationen. Då kan dom nog se om det varit tryckfall eller annat i systemet. Lycka till

Tänk vad bra det är med internet och d[…]

Baklucka i baklås xc70

Efter att ha slitit mig fördärvad s&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Med tändningen på borde du ha konstant […]

Egr d4204t9 v70 2016

Har en V70 D3 d4204t9. Har de symptom som pekar p&[…]