Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hegus
Har haft min V60 D3 R-design -11 i snart sju månader. Bilen har gått snart 8000 mil. Den är hur skön som helst, både att se på och att åka i, och jag gillar den verkligen. Dock skulle jag vilja veta va ni andra tycker om era V60 som nu har några år på nacken och gått en hel del mil. Har det varit en trogen bil som man kan lita på? Mycket fel och andra konstigheter? Jag har redan haft retliga fel på den som kostat en del pengar. Inga bilar är felfria men hur har just din V60 varit mot plånboken?
av Luthor
Hegus skrev:Har haft min V60 D3 R-design -11 i snart sju månader. Bilen har gått snart 8000 mil. Den är hur skön som helst, både att se på och att åka i, och jag gillar den verkligen. Dock skulle jag vilja veta va ni andra tycker om era V60 som nu har några år på nacken och gått en hel del mil. Har det varit en trogen bil som man kan lita på? Mycket fel och andra konstigheter? Jag har redan haft retliga fel på den som kostat en del pengar. Inga bilar är felfria men hur har just din V60 varit mot plånboken?
Har en V60 T3 -11 som gått ca 7200 mil, jag är andra ägaren på bilen, haft den lite drygt ett år. Är som dig väldigt nöjd med bilen, varken jag eller förra ägaren har behövt reparera/laga/fixa några större saker på bilen. Endast två saker som jag inte kommer till rätta med, det är ett vindbrus ungefär vid höger backspegel i farter över 100 km/h och att ett vinande ljud hörs från motorn ibland vid lättare gaspådrag (enligt förra ägaren säger Volvo att det är turbon som låter så och det skall vara helt normalt)...

Hoppas på några år till med en bil som jag tycker är snygg, säker, ekonomisk och rolig att köra...

/Lasse
av Hegus
Luthor skrev:
Hegus skrev:Har haft min V60 D3 R-design -11 i snart sju månader. Bilen har gått snart 8000 mil. Den är hur skön som helst, både att se på och att åka i, och jag gillar den verkligen. Dock skulle jag vilja veta va ni andra tycker om era V60 som nu har några år på nacken och gått en hel del mil. Har det varit en trogen bil som man kan lita på? Mycket fel och andra konstigheter? Jag har redan haft retliga fel på den som kostat en del pengar. Inga bilar är felfria men hur har just din V60 varit mot plånboken?
Har en V60 T3 -11 som gått ca 7200 mil, jag är andra ägaren på bilen, haft den lite drygt ett år. Är som dig väldigt nöjd med bilen, varken jag eller förra ägaren har behövt reparera/laga/fixa några större saker på bilen. Endast två saker som jag inte kommer till rätta med, det är ett vindbrus ungefär vid höger backspegel i farter över 100 km/h och att ett vinande ljud hörs från motorn ibland vid lättare gaspådrag (enligt förra ägaren säger Volvo att det är turbon som låter så och det skall vara helt normalt)...

Hoppas på några år till med en bil som jag tycker är snygg, säker, ekonomisk och rolig att köra...

/Lasse

Det där med vindbrus har jag läst mycket om också bland andra ägare av S/V60. Min är inte heller helt fri från detta så det är nog rätt vanligt förekommande på dessa modeller tror jag. :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Köpte min D4 -13 när den hade rullat 4000mil. Har nu passerat 6000mil på mätaren.

Nån enhet för multimedia fick bytas när ja precis hade köpt bilen för VOC fungerade inte perfekt, garanti.
Multiremmar och spännare är nu bytta två gånger för de gnisslar lite vid segdragning. Första bytet var vid typ 4600mil och för nån vecka sedan vid 6000mil när bilen va på service. Först gick det på garanti och nu på material garantin.
Bromsbeläggen bak är nu väldigt nära att vara slut. Har nya ligger till bilen runt om i garaget.

Annars inget negativt. Efter att ja fick en elmanövrerad förarstol eftermonterad så saknar jag inget förutom tonade rutor.

Skön bil att köra. Lite stötig i stan med dålig asfalt mm. Saknar lite toppeffekt ibland. Nya sportstolarna tycker ja inte är lika sköna som de gamla som jag har. De nya gör att ja inte trivs med armbågen på mittarmstödet lika bra. Allt nytt är inte alltid bäst.
av mattiasv60
Jag körde en V60 T3 -11 under nästan 4 år och 7000 mil. Inga stora saker där, dels gav larmet upp och dels hängde sig display/infotainment vid ett tillfälle. Båda fixade på garantin. Annars rullade den bara :D . Men vid senaste servicen påpekade dom att bakvagnsbussningarna började bli slitna. :roll:
Luthor skrev: och att ett vinande ljud hörs från motorn ibland vid lättare gaspådrag (enligt förra ägaren säger Volvo att det är turbon som låter så och det skall vara helt normalt).../Lasse
Jag hade också denna egenskap på min bil, under 2012 kom en lösning på det för dom som klagade. Berodde på resonans i någon slang => byte av slangen tog bort ljudet. Nu har du väl knappast någon garanti kvar, men det går ju alltid att fråga (eller fråga vad fixen kostar i samband med service eller liknande)

/Mattias
av Lövet
Har haft 2st, den ena felfri den andra krävde byte av belägg, ok, skivor bak vid 13.000 mil. Ok är väl inte slitdel kanske men det andra känns okay ändå.
Båda ägda relativt kort tid dock. Vad som hänt innan och efter vet jag ej.
av Luthor
mattiasv60 skrev:Jag körde en V60 T3 -11 under nästan 4 år och 7000 mil. Inga stora saker där, dels gav larmet upp och dels hängde sig display/infotainment vid ett tillfälle. Båda fixade på garantin. Annars rullade den bara :D . Men vid senaste servicen påpekade dom att bakvagnsbussningarna började bli slitna. :roll:
Luthor skrev: och att ett vinande ljud hörs från motorn ibland vid lättare gaspådrag (enligt förra ägaren säger Volvo att det är turbon som låter så och det skall vara helt normalt).../Lasse
Jag hade också denna egenskap på min bil, under 2012 kom en lösning på det för dom som klagade. Berodde på resonans i någon slang => byte av slangen tog bort ljudet. Nu har du väl knappast någon garanti kvar, men det går ju alltid att fråga (eller fråga vad fixen kostar i samband med service eller liknande)

/Mattias
Ok, tack för tipset. Ska kolla med Rejmes här i Norrköping om det går att fixa till en billig peng (eller gratis)...

/Lasse
av chaffis75
Har en v60 d3 summum och driversupport my11 9500mil köptes helt ny, har funkat i princip felfritt, hade problem med multimedia enheten men efter jag fått ny mjukvara i den så funkade den utan problem.
Blev av med Volvo emblemet i grillen ganska nyligen, firades som garanti trots att bilen är 4 år nu. Jag tror min V60 är den bästa bil jag ägt såhär långt.
Fredrik
av Hegus
chaffis75 skrev:Har en v60 d3 summum och driversupport my11 9500mil köptes helt ny, har funkat i princip felfritt, hade problem med multimedia enheten men efter jag fått ny mjukvara i den så funkade den utan problem.
Blev av med Volvo emblemet i grillen ganska nyligen, firades som garanti trots att bilen är 4 år nu. Jag tror min V60 är den bästa bil jag ägt såhär långt.
Fredrik
Kul och läsa Fredrik! ;-)
Baklucka i baklås xc70

Efter att ha slitit mig fördärvad s&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Med tändningen på borde du ha konstant […]

Egr d4204t9 v70 2016

Har en V70 D3 d4204t9. Har de symptom som pekar p&[…]

Airbag lampa lyser

Har du nollat koderna? Är inte helt säke[…]