Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag är ny på forum och eventuellt kommande Volvo-ägare. Dansk, men bosatt i Sverige (ber om ursäkt för språket!!)

Ser på nya Volvo från handlare och bara modellarne XC70 D4 AWD (man. eller auto) eller nya V60 Cross Country D4 AWD (enbart auto).

Behov: Dra liten husvagn (800 kg går bra på B-kort för båda modeller), 3.000 mil i året. Mycket pendling (kombinerad motorväg och stad 10 mil varje dag). Tycker om komfort, men gillar också fart. Kör för närvarande Freelander 2 TD4 E, 2010 (inget lyx alls) och pendlar i BMW 118D, 2012. Tänker byte båda och börja pendla i Volvon och köpa en liten begagnad för frun som inte har mycket behov för bil.

XC70 plus: Mer utrustning för priset (kampagn på driver assist, Summum och automat). Äldre, men beprövad teknik (!). Mer utrymme. Klassiskt look. Bra andrahandsvärde.
XC70 minus: Äldre, men beprövad teknik (!), väldigt lång (ca. 15 cm längre), lite tråkig karaktär.

V60 CC plus: "Ny" bil, snygg design, bra kompromis på sport/komfort (?)
V60 CC minus: Snygg design (långt liv på designen?), Momentum utrustning, snart VEA med AWD, värdeminskning/tveksam till andrahandsvärde.

Jag är tacksam för dina tankar och åsikter om denna fråga.

V.h. Sbruhn
Hade valt en V60 CC alla dagar i veckan, alla månader samt i nio liv!:) Tycker XC70 är gammaldags och tråkig. Tyvärr kvar den där margarinpaketsdesignen som också V70 har. Jag tror i det långa loppet att V60 CC kommer ha bättre andrahandsvärde då XC70 ska fasas ut alt ny design kommer. Men det kan man ju bara spekulera i.
volvobrasse skrev:Hade valt en V60 CC alla dagar i veckan, alla månader samt i nio liv!:) Tycker XC70 är gammaldags och tråkig. Tyvärr kvar den där margarinpaketsdesignen som också V70 har. Jag tror i det långa loppet att V60 CC kommer ha bättre andrahandsvärde då XC70 ska fasas ut alt ny design kommer. Men det kan man ju bara spekulera i.
Tack för svar. Det är exakt det som kan bli spekulation. V60 CC kommer kanske inom ett år med VEA och AWD. Det sparar nog en del på CO2 och förbrukning. Andrahandsvärdet på gamla D4´an med gamle 6-stegade lådan kommar säkert inte bli bra.

Har du kört V60 CC? Jag har bara kört kanske 0,5 mil på stan i bilen. Inte mycket intryck det lämnar. Förutom att XC70 känns tråkig varför tänkar du V60 cc?
Jag tror inte V60 cc kommer med awd vea med tanke på att modellen bara ska leva några år till, v40 har fått vea awd och om Volvo hade tänkt sätta vea awd på v60 så är jag övertygad om att de skulle gjort de nu senast till my16 men detta är ju såklart spekulationer från min sidan.

Fredrik
Jag hade nog ändå valt en XC70 Classic, svårt att matcha kampanjpriserna nu. Vissa återförsäljare inkluderar väl även ett designpaket (vinge, side scuffs...) och med detta paket så tycker jag XC70 fortfarande är riktigt läcker, i min bok mycket snyggare än en V60 CC (såg den i helgen).
sbruhn skrev:
volvobrasse skrev:Hade valt en V60 CC alla dagar i veckan, alla månader samt i nio liv!:) Tycker XC70 är gammaldags och tråkig. Tyvärr kvar den där margarinpaketsdesignen som också V70 har. Jag tror i det långa loppet att V60 CC kommer ha bättre andrahandsvärde då XC70 ska fasas ut alt ny design kommer. Men det kan man ju bara spekulera i.
Tack för svar. Det är exakt det som kan bli spekulation. V60 CC kommer kanske inom ett år med VEA och AWD. Det sparar nog en del på CO2 och förbrukning. Andrahandsvärdet på gamla D4´an med gamle 6-stegade lådan kommar säkert inte bli bra.

Har du kört V60 CC? Jag har bara kört kanske 0,5 mil på stan i bilen. Inte mycket intryck det lämnar. Förutom att XC70 känns tråkig varför tänkar du V60 cc?
Personligen gillar jag ju den mer moderna formen på V60 CC. Jag bytte själv bort mitt "Bregottpaket", en V70 mot en V60 som jag köpte som ny. Har ej kört en V60CC men skulle bli förvånad om den känns sämre att köra än en V60 :) Den är hurusom helst mer modern i sin design än vad XC70 är.

Beror lite på vad man ska använda bilen till, vad du är för person. Volvo har ju marknadsfört V60 mer som en lifestylebil jämfört med V70/XC70 som mer är familjebilar/åka och pimpla gädda/jaga ripor i fjällen (!). Men V70/XC70 känns mer som mellanmjölk utseendemässigt för mig dock. Men att XC70 också är en bra bil råder det ingen tvekan om.

Sedan angående spekulationer huruvida V60CC försvinner om ett par år eller ej. En sak kan vi vara säker på oavsett om den får ett facelift med den nya plattformen, XC70 kommer garanterat fasas ut. Det vet vi ju i och med V90 och förmodligen kommer någon slags CC version av den som är dagen XC70. Så det jag menar är båda dessa modeller kommer förmodligen fasas ur. Väljer du V60CC har du dock ändå oavsett en bil med modernare kaross i långa loppet. Andrahandsvärdet tror jag inte någon av bilarna kommer ha något övertag, det är sak samma tippar jag på i alla fall.
Om jag skulle välja skulle jag inte tveka en sekund. Det är V60 CC som gäller alla dagar i veckan. Den är en ny modell nu, även om den bygger på beprövad teknik. Den är väldigt trevlig att köra och om jag inte hade varit lite för snål (jag beställde en "vanlig" V60) så hade nog jag också kört en V60 CC. Då jag har möjligheten att låna med mycket bilar över helger med mera så har jag hunnit avverka några V60 CC (och minst några hundra mil) och det är en väldigt trevlig bil tycker jag, speciellt jämfört med XC70 som jag personligen tycker känns utdaterad. Den känns som en vanlig V60 på vägen, fast lite högre. Tar kurvor fint trots det högre chassit, men ändå lite högre om man nu vill ut i skog och mark när lusten faller på.
Dessutom vet man ju redan om att V70 och S80 nästa år byts ut mot S90/V90 och då kan man ju tänka sig (utan att avslöja för mycket) att de resterande bilarna på dagens plattform bör bytas ut i samma ordning som de kom förra gången. Med det sagt så kommer ju XC70 någon gång inom en snar framtid vara en bil som inte ens går att beställa längre, till skillnad från V60 CC som kommer leva lite längre.

Om du är i tanken att byta bil inom en snar framtid så skulle jag rekommendera att satsa på en D4 AWD med den gamla femman om du nu vill ha en diesel. Det går ju alltid att hoppas på att VEA kommer med AWD i den "gamla" EuCD-plattformen (det går ju ett rykte om T6 som AWD som väl i princip är bekräftat) men kom ihåg att även om VEA-motorerna på pappret är väldigt lika oavsett om det är en högpresterande eller lågpresterande, bensin eller diesel, så krävs det alltid ett utvecklingsarbete med provning och allt som hör till för varje ny motor som får AWD. Så gå inte och hoppas allt för mycket om du vill ha en VEA diesel (VED) med AWD inom en snar framtid. Risken är att du blir besviken och då kanske det är bättre att beställa din bil redan nu med den nuvarande D4 AWD?
Efter att ha avverkat några Volvo både med och utan fyrhjulsdrift är det en sak jag upptäckt, aldrig mer en bil med FWD. Sedan om du vågar vänta på om VEA kommer med fyrhjulsdrift är en annan femma...
ansjo skrev:Efter att ha avverkat några Volvo både med och utan fyrhjulsdrift är det en sak jag upptäckt, aldrig mer en bil med FWD.
+1

Sedan har jag alltid tyckt att XC70 varit en "sminkad gris", d.v.s. en vanlig V70 med påklistrade plastdetaljer.
Därför blev det en XC60 förra gången. Nu kör jag en "vanlig" V60 eftersom jag uppskattar AWD mer än eventuell terrängduglighet.
Jag har inte sett någon V60 CC i verkligheten ännu, men på bild tycker jag den ser betydligt bättre ut än XC70.
Jag tycker nog XC70'n upplevs robustare och mer som en slitvarg. V60CC blir lite mer som Saab 9-3X, den ser liksom inte "grövre" ut trots lite plast här och där.

Vad jag hade valt? Vet inte... V60CC'n för att den känns modernare, och kommer "hålla längre"... Men XC70'n går att få med manuell låda, vilket jag uppskattar. XC70'n är gedignare invändigt, känns mer rejäl och påkostad.

Tur jag slipper göra valet :)

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]