Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har två riktiga amatörfrågor om min V60 som jag försöker bena ut! :)

1. Fläkten som körs i gång när man låser upp bilen, vad exakt för funktion har den? Är det rekommenderat att vänta och låta den gå?

2. Jag har ju funktionen att bilen stannar när jag frikopplar etc (?) vid trafikljus som jag förstår är för att spara bensin etc. Men i bland när jag stannar bilen så stannar motorn av sig själv. På instrumentet kommer då en "start/stop"- text. Vad exakt är skillnaden mellan dessa två funktioner?

Jag har en V60 T3 MY15 OCR skall tilläggas:)
Hej,
1) fläkten går igång när du låser upp bilen med fjärren och stängs av när du öppnar dörr eller bagage.
Den ska ventilera ut stillastående luft, alt varm luft som finns i kup'en

2) Start/Stopp (A) i panelen och i instrumentet. Motorn slår av vid stillestånd (går t.o.m. att ta ut nyckel ur tändningslåset) och startar igen när du släpper bromsen (eller t.ex. slår på AC'n)
C.W. skrev:Hej,
1) fläkten går igång när du låser upp bilen med fjärren och stängs av när du öppnar dörr eller bagage.

2) Start/Stopp (A) i panelen och i instrumentet. Motorn slår av vid stillestånd (går t.o.m. att ta ut nyckel ur tändningslåset) och startar igen när du släpper bromsen (eller t.ex. slår på AC'n)
Detta undrat jag också över. Dvs skillnaden. Ibland när jag stannar framför garaget sp stannar motorn. (A) i panelen lyser inte utan man ser Start/stopp i instrumentet. Enda sättet att få igång bilen är att trycks in startknappen igen. Undrar om det inte var detta ovanstående menade?
volvobrasse skrev:
Detta undrat jag också över. Dvs skillnaden. Ibland när jag stannar framför garaget sp stannar motorn. (A) i panelen lyser inte utan man ser Start/stopp i instrumentet. Enda sättet att få igång bilen är att trycks in startknappen igen. Undrar om det inte var detta ovanstående menade?
Skillnaden (med automat) är att när man ska köra in i garaget så ligger den i P-läget. Då måste man manuellt trycka på knappen för att starta.
C.W. skrev:Hej,
)
Tidigare har det varit att denna funktionen är till för att vädra ut "giftiga" gaser från plaster och elektronik som fälls ut från bilen de första åren, på min bil upphörde funktionen efter cirka 3år, som det även stod i manualen har jag för mig (v70 my08)

Men det är väl möjligt att många gillat funktionen som sagt, speciellt varma sommardagar - att Volvo infört funktionen permanent, men det vet jag INTE om det är gjort. Kika manualen så borde det stå något om denna funktion 8)

Numer kör jag med lås-upp i 3 sekunder varma sommardagar innan jag stiger in i bilen, så alla rutor går ner 8)
För en V60 MY15 står det följande i onlinemanualen:

Clean Zone Interior Package (CZIP):

En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas.
Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt på grund av minskat behov fram tills bilen är 4 år.
Väldigt avancerat får jag säga. Har också funderat på den där fläkten men inte gjort så mycket mer. Smart att funktionen minskar under fyra år. Har den en räknare för den funktionen alltså.
Byta spridare

Går ju inte att jämföra glöds[…]

Lampor + VoC

Ryck ur di små lyktorna som sitter på […]

Om du menar att du ska ha igång Volvo on C[…]

Tänk vad bra det är med internet och d[…]