Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buboss
Hej!
Efter många år i V70-familjen, så har jag nu beställt en ny XC60, my 2016. Beräknad leverans vecka 37, suck... denna väntan. :(

Det blev följande specifikation:
XC60D4 AWD, Business Edition, Summum.
Electric Silver, standardstolarna (ville ej ha sportstolar efter att ha testat), mörkgrått läder och mörkgrå inredning men ljust tak (G701).
Driver Supportpaketet
Klimatpaketet med VOC
Lastpaketet.
Backkamera
Bärkassehållare i bagageutrymmet
Delbart drag
Elmanövrerad Passagerarstol
Eluppvärmda spolarmunstycken
Parkeringshjälp fram och bak
Sensus Navigation

Känns som det mesta är med, men funderar ändå på detta med Eluppvärmd vindruta. Är det något att satsa på? Stör värmeslingorna alltför mycket själva sikten i rutan och kan det störa Driver Supporterpaketets kameror, mm?

Så bästa forum besökare, ni har säkert kunskap och synpunkter på om Eluppvärmd vindruta är behövligt eller inte.
Dessutom vad anser ni om specifikationen, har jag gjort rätt beställning eller saknas det något viktigt.
(OBS: vare sig jag eller frun vill ha taklucka, så den går bort. Dessutom är färgen beslutad av frugan, så där har jag inget mer att hämta. :D )

Hälsar
Buboss
av tunnis
Den specen innehöll det mesta. :wink:
Jag har elframruta och tycker den funkar kanon. Trådarna vänjer man sig med på nolltid, var länge sedan jag tänkte på dem.
Keyless är en höjdare, men det kanske ingår i Summum igen?
Elstol för pass låter överkurs.
av JE Jr
Jag skulle valt utan eltrådar, men jag tror jag är väldigt känslig... tycker det blir typ "halo"-effekt på lampor när det är mörkt och blött och det stör mig.

Skule även valt till Dark Linear Walnut - panelinlägg för 1600:- men det är ju en smaksak. Man får dock även dessa i dörren då. som standard är det svart plast där.
av Buboss
Tack för kommentarerna så här långt.

Jo, specen är jag rätt nöjd med och elstolen för passagerare är lite lyx som vi haft tidigare och som vi varit nöjda med. Däremot är jag lite orolig för "halo" effekten i mörkerkörning, då jag numera behöver ha glasögon när jag kör bil. Åren börjar märkas i ögonen..

Gällande dark walnutpanel, så har jag inte funderat på det. Ska kolla närmare hur den ser ut och därefter fundera.

Fortsätt gärna att komma med synpunkter och kommentarer både på Eluppvärmd vindruta och specen i övrigt.

Buboss
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle valt elframrutan alla dagar i veckan, det är ju grymt på vintern. Jag har kört många mil med elframruta ända sedan tidigt 90-tal och har aldrig upplevt det som ett problem, även om man naturligtvis ser trådarna i vissa lägen. Mina föräldrar i 70-års åldern valde till det på deras nya bil de köpte för något år sedan och de har inga problem med konstiga ljuseffekter. Men vem vet, de kanske bara ser en stor dimma ;)
Användarvisningsbild
av PaNi
Behöver man den elektriska vindrutan om man har klimatpaket med VOC? Tror inte jag använt isskrapan en enda gång de senaste vintrarna, en halvtimmes dieselvärmare tar bort även den tjockaste isbark.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag stör mig på trådarna i rutan! Väljer inte till det på nya XC90in...

Har aldrig skrapat en ruta på mina bilar! Bränsledriven värmare har valts till samtliga bilar så länge tillbehöret har funnits att beställa :wink:
av Buboss
Stort tack för synpunkterna.

Efter att ha läst igenom kommentarerna, så håller jag nog med om att den Eluppvärmda vindrutan inte är nödvändig, utan isen får hållas undan med VOC-styrda dieselbrännaren. Tror mig nog vara rätt känslig för eventuella störningar i vindrutan i form av elslingor.

Hur ser ni på behovet av eventuell batteriladdare, för att hålla batteriet fräscht?
Anledningen är helt enkelt att frun, som kommer att använda XC60:an som pendlarbil, har ca 10 km enkel väg till jobbet. (Jag får ta andra bilen, men har i stället nöjet att ha Volvon på långresor under helgerna :D )
Med tanke på att hon vill ha en varm bil på morgonen och på eftermiddagen, så lär brännaren gå en hel del. Därför borde man kanske satsa på en batteriladdare för att inte knäcka batteriet eller vad säger ni?

Vilken batteriladdare skulle ni föredra? Den som Volvo erbjuder (Calix) eller annat fabrikat?

Hälsar
Buboss
Användarvisningsbild
av PaNi
Batteriladdare kan du komma att behöva, men du behöver inte Volvos orginalmonterade. Skulle rekommendera att du monterar en "Comfort Indicator" från CTEK (kostar mindre än en hundralapp) och laddar med en CTEK-laddare när behov finns.

Kan tillägga att jag nu är inne på min femte bil med dieselvärmare. De fyra första har jag behövt fylla på batteriet under vintern, men den nuvarande (XC60 MY14) verkar ha mycket bättre laddbalans. Kanske har det med Start/Stop att göra, det kräver väl lite mer batterikapacitet.

Summa summarum; börja med en indikator och köp en CTEK-laddare när/om du behöver.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tänk på att det ju inte bara är vid kallstart man har nytta av uppvärmd vindruta. Imma och eller isbildning på rutan under körning förekommer ju då och då under vinterhalvåret.

Det låter absolut som att du bör montera batteriladdare/anslutning med de korta körningarna.

Så här har jag på min XC60.
Bild

För navigeringen så måste volvo l[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Med tändningen på borde du ha konstant […]

Airbag lampa lyser

Har du nollat koderna? Är inte helt säke[…]

Är det inte bara stötdämparna bak s[…]