Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David2799
Jag har en ny XC60 D4 Automat (ej AWD) som levererades i mars i år. Har kört 500 mil, med 0,79 i snittförbrukning. Vilket skämt! 0,47 tror jag är angiven förbrukning vid blandad körning.

Är det så här illa eller ska jag lämna in bilen? Jag har en lugn körstil och blandad är precis exakt vad min körning är.
av Anmg
Utan att ha en volvo själv, så tycker jag det låter rätt rimligt ändå. Med tanke på storleken på bilen och allt där kring. Även däromkring jag läst att andra har i förbrukning.
av CHSC
Ligger också runt 0,75-0,8 men jag kör mycket i stan och gasar ganska friskt. Kör jag till stugan 10 mil bort med mestadels landsväg och lugn körning ligger jag ofta på 0,55.
Användarvisningsbild
av spaceuser
David2799 skrev:Jag har en ny XC60 D4 Automat (ej AWD) som levererades i mars i år. Har kört 500 mil, med 0,79 i snittförbrukning. Vilket skämt! 0,47 tror jag är angiven förbrukning vid blandad körning.

Är det så här illa eller ska jag lämna in bilen? Jag har en lugn körstil och blandad är precis exakt vad min körning är.
Det kan i och för sig ha kommit någon programuppdatering på motorstyrningssidan, som kan ge bättre siffror. Du kan också räkna med att förbrukningen kommer att minska en del vart efter motorn blir "inkörd". Förvänta dig inte några fantasisiffror som de som Volvo redovisat, men lägre kan du absolut förvänta dig.
Som lägst har jag nått, 5,78 l/100km och som mest, 8,25 l/100km. Det är vid pumpenmätningar och inte bilens siffror. Du kan se mer om mina tankningar om du är nyfiken på, http://www.spritmonitor.de/en/detail/568733.html. I och för sig har jag en lättare och mindre V40 D4 R-Design, och också med automat, och du en XC60, och visst drar en XC60 lite mer pga vikten. Sedan antar jag att du har den nya VEA motorn, som ju ska vara lite snålare än den 5 cyindriga rent generellt, och vilket var en anledning till Volvos val att skapa VEA, men vänta några hundra mil till så kanske förbrukningen gått ned mer.
av ansjo
Det är svårt att komma ner till Volvos egna siffror som känns nästan helt tagna i luften. Min T5 snittar 1,1 blandad körning, långt från de siffrorna som reklamen säger och ett par deciliter mer än vad jag trodde i verkligheten. Ligger jag i 80 drar den bara strax över 0,5, men hur ofta kör man så några längre sträckor... :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Fast vissa tror att "blandad körning" innebär hälften stad hälften motorväg. För att komma ner i siffror måste en rätt stor del av ens körning vara landsväg i säg 80-90km/h. Då går bilen snålt! I 120km/h drar den mer är 20% mer soppa än i 100km/h.

Jag ligger normalt på ca 0.6l/mil. Då håller jag laglig hastigheten rätt så bra på motorväg. Kör mycket Gävle - Sthlm t.o.r. jag har en V70 D3.. Så den har lite mindre luftmotstånd och bör gå lite snålare än din även om jag har gamla motorn. (My13)
Användarvisningsbild
av joel80
Så sant.. men man bör kunna komma ner en bra bit under 0,8l/milen med en skapligt ny D4, utan att anstränga sig allt för mycket.
av kmi
Jag har båda ägt en xc60 d4 vea 2014 och nu en xc60 d5 awd 2015.
Vea'en var snål på stan. Men på landsväg och motorväg är där ingen större skillnad.
Vid +130 km/t drar d5'eren faktisk mindre.

Ska bli intressant att se hur mycket en vea awd dra i real life.
Användarvisningsbild
av crumpets
0,8 på en kloss som XC60 med aut låter helt rimligt. Det går åt mycket energi att flytta runt en stor tung bil. Vilket märke som helst med liknande konfiguration hade gett den förbrukningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]