David2799 skrev:Jag har en ny XC60 D4 Automat (ej AWD) som levererades i mars i år. Har kört 500 mil, med 0,79 i snittförbrukning. Vilket skämt! 0,47 tror jag är angiven förbrukning vid blandad körning.
Är det så här illa eller ska jag lämna in bilen? Jag har en lugn körstil och blandad är precis exakt vad min körning är.
Det kan i och för sig ha kommit någon programuppdatering på motorstyrningssidan, som kan ge bättre siffror. Du kan också räkna med att förbrukningen kommer att minska en del vart efter motorn blir "inkörd". Förvänta dig inte några fantasisiffror som de som Volvo redovisat, men lägre kan du absolut förvänta dig.
Som lägst har jag nått, 5,78 l/100km och som mest, 8,25 l/100km. Det är vid pumpenmätningar och inte bilens siffror. Du kan se mer om mina tankningar om du är nyfiken på,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/568733.html. I och för sig har jag en lättare och mindre V40 D4 R-Design, och också med automat, och du en XC60, och visst drar en XC60 lite mer pga vikten. Sedan antar jag att du har den nya VEA motorn, som ju ska vara lite snålare än den 5 cyindriga rent generellt, och vilket var en anledning till Volvos val att skapa VEA, men vänta några hundra mil till så kanske förbrukningen gått ned mer.
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...