Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torkeliknipa
God kväll!
Var in och bytte framrutan på min Volvo V60 MY11 igår. När jag skulle betala sa dom att de var tvungna åka till Volvo-verkstad för att kalibrera kameran? i bilen. Idag kom två felmeddelanden upp, först "Service erfordras Collision Detection System" stängde av bilen och gick ut och kolla ifall det var skit på rutan eller vid grillen, vilket det inte var. Satte igång bilen och fick upp ett nytt "Service erfordras Lane Departure Warning". Den tidigare var då inte kvar. Kan ju stänga av dessa iofs då bilen kan vara lite väl gnällig med sitt blinkande och tjutande.

Men till frågan är detta bara ett sammanträffande att rutan byttes och sedan dessa meddelanden?
Någon annan som haft något liknande?

Tusen tack för era svar! :)
Användarvisningsbild
av Zanders
Knappast en tillfällighet.. Dem har förmodligen missat något. Så här står det på volvos hemsida:

Om din Volvo är utrustad med kamera och laser är det helt nödvändigt att rutan som skall bytas ersätts med en som har samma egenskaper som originalrutan vi tagit fram för just din bilmodell. Bilens säkerhetssystem är nämligen ytterst känsliga för optiska toleranser, glastjocklek och vikt.
Efter ett vindrutebyte är det viktigt att funktionerna bakom säkerhetssystemen kalibreras. När limmet härdat efter tre timmar, aktiverar vi kalibreringsprogrammen och tar bilen på en åktur.
Zanders skrev:Knappast en tillfällighet.. Dem har förmodligen missat något. Så här står det på volvos hemsida:

Om din Volvo är utrustad med kamera och laser är det helt nödvändigt att rutan som skall bytas ersätts med en som har samma egenskaper som originalrutan vi tagit fram för just din bilmodell. Bilens säkerhetssystem är nämligen ytterst känsliga för optiska toleranser, glastjocklek och vikt.
Efter ett vindrutebyte är det viktigt att funktionerna bakom säkerhetssystemen kalibreras. När limmet härdat efter tre timmar, aktiverar vi kalibreringsprogrammen och tar bilen på en åktur.
Tack Zanders för ditt svar!
Det står Volvo på rutan så antar det är original och de gjorde allt som stod i din text.
Jag får ringa dom på måndag. Återkommer med svar. :)
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]