Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muhamed
Jag är på jakt på en till bil och har tittat lite på S60 nu. Jag är rätt sugen på en S60 T6 men med tanke på vad den kostar o försäkra så blir det en D5 istället.
Vad ska man tänka på vid köp av en sån? Vad skiljer mellan Momentum och Summum? Hur är Volvos keyless system, behöver man ta upp nyckeln eller är det helt keyless, alltså att man kan ha den i fickan o köra iväg?
Om jag nu inte får tag på en fullutrustad, vilken utrustning är "nödvändig"? Typ som läderklädsel, stort ljudpaket osv.
Jag åker också korta sträckor ofta och har hört att det kan bli problem med partikelfiltret, stämmer det?
Jag har satt min budget runt 200 000, +/- några kronor, helt beroende på vad man får så om ni kollar runt lite och hittar något vettigt får ni gärna länka :)

Edit: hur mycket pallar Volvos automatlådor? Kollar lite på optimering nu och man får 520nm från bsr, pallar den det?
av Hegus
Har själv en D3 som är en underbar motor men D5 är snäppet vassare. Min har keyless och det är smidigt. Nyckeln ligger fickan och du öppnar, låser och startar bilen helt utan nyckel. Men testa systemet rejält innan du köpet. Prova så alla dörrar fungerar att låsa och låsa upp. Mitt system havererade nyligen och det är ett känt problem att keyless strular. Min reparation kostade 4200 kr och då gick Volvo in med goodwill ändå. Egentligen skulle det kostat runt 12000 kr att laga. När det gäller korta körningar så måste du ibland köra lite längre sträckor om du ofta kör lite kortare. Detta för att förbränningen av sotpartiklarna ska sätta igång. Gör man inte detta så kommer bilen tala om det för dig och då får du ge dig ut och se till att systemet för förbränning sätter igång.
Användarvisningsbild
av svergie2
Muhamed skrev:Jag är på jakt på en till bil och har tittat lite på S60 nu. Jag är rätt sugen på en S60 T6 men med tanke på vad den kostar o försäkra så blir det en D5 istället.
Vad ska man tänka på vid köp av en sån? Vad skiljer mellan Momentum och Summum? Hur är Volvos keyless system, behöver man ta upp nyckeln eller är det helt keyless, alltså att man kan ha den i fickan o köra iväg?
Om jag nu inte får tag på en fullutrustad, vilken utrustning är "nödvändig"? Typ som läderklädsel, stort ljudpaket osv.
Jag åker också korta sträckor ofta och har hört att det kan bli problem med partikelfiltret, stämmer det?
Jag har satt min budget runt 200 000, +/- några kronor, helt beroende på vad man får så om ni kollar runt lite och hittar något vettigt får ni gärna länka :)

Edit: hur mycket pallar Volvos automatlådor? Kollar lite på optimering nu och man får 520nm från bsr, pallar den det?
Momentum har allt man behöver förutom elstol och skinn. Summum har skinn och elstol. Sikta på summum Bild
av Muhamed
Hegus skrev:Har själv en D3 som är en underbar motor men D5 är snäppet vassare. Min har keyless och det är smidigt. Nyckeln ligger fickan och du öppnar, låser och startar bilen helt utan nyckel. Men testa systemet rejält innan du köpet. Prova så alla dörrar fungerar att låsa och låsa upp. Mitt system havererade nyligen och det är ett känt problem att keyless strular. Min reparation kostade 4200 kr och då gick Volvo in med goodwill ändå. Egentligen skulle det kostat runt 12000 kr att laga. När det gäller korta körningar så måste du ibland köra lite längre sträckor om du ofta kör lite kortare. Detta för att förbränningen av sotpartiklarna ska sätta igång. Gör man inte detta så kommer bilen tala om det för dig och då får du ge dig ut och se till att systemet för förbränning sätter igång.
Okej, låter ju både bra och dåligt. Sota ur den kommer inte vara något problem om det är så enkelt :) Problemet jag har är precis samma som jag har med att BMW 335, det går ju inte att hitta någon med rätt utrustning! Vem köper en ny bil för nästan 400 000 kr och snikutrustar den?
Användarvisningsbild
av svergie2
Muhamed skrev:
Hegus skrev:Har själv en D3 som är en underbar motor men D5 är snäppet vassare. Min har keyless och det är smidigt. Nyckeln ligger fickan och du öppnar, låser och startar bilen helt utan nyckel. Men testa systemet rejält innan du köpet. Prova så alla dörrar fungerar att låsa och låsa upp. Mitt system havererade nyligen och det är ett känt problem att keyless strular. Min reparation kostade 4200 kr och då gick Volvo in med goodwill ändå. Egentligen skulle det kostat runt 12000 kr att laga. När det gäller korta körningar så måste du ibland köra lite längre sträckor om du ofta kör lite kortare. Detta för att förbränningen av sotpartiklarna ska sätta igång. Gör man inte detta så kommer bilen tala om det för dig och då får du ge dig ut och se till att systemet för förbränning sätter igång.
Okej, låter ju både bra och dåligt. Sota ur den kommer inte vara något problem om det är så enkelt :) Problemet jag har är precis samma som jag har med att BMW 335, det går ju inte att hitta någon med rätt utrustning! Vem köper en ny bil för nästan 400 000 kr och snikutrustar den?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S60 D5 Summum (aut+GPS+205hk+garanti) http://www.blocket.se/vi/60028505.htm
Fin klädsel också :) Vart finns du så kan jag hålla utkik åt dig? :)
av Muhamed
svergie2 skrev:
Muhamed skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S60 D5 Summum (aut+GPS+205hk+garanti) http://www.blocket.se/vi/60028505.htm
Fel färg på klädseln tyvärr :( Är bosatt i Örebrotrakterna men är i Stockholm på vardagar, kan tänka mig åka runt 20 mil för en rätt utrustad och fräsch bil.
av Hegus
Varför tittar du inte på V60 också? Där har du ett mycket större utbud eftersom V60 säljer avsevärt bättre än S60. V60 kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än S60 när det är dags att sälja. Sen är den ju mycket snyggare, men det är min egna personliga åsikt ;-)
av Muhamed
Hegus skrev:Varför tittar du inte på V60 också? Där har du ett mycket större utbud eftersom V60 säljer avsevärt bättre än S60. V60 kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än S60 när det är dags att sälja. Sen är den ny mycket snyggare, men det är min egna personliga åsikt ;-)
Jag vill inte ha kombi, har det redan. Vill ha en lite sportigare och ungdomlig bil. Jag har snöat in mig helt på BMW 335i men det kommer aldrig ut några enligt mina preferenser så jag försöker vidga mina vyer, därav intresset för S60. Men hittar jag inte någon vettig S60 får jag väl sänka mina krav ännu mer :/
Användarvisningsbild
av svergie2
Muhamed skrev:
svergie2 skrev:
Muhamed skrev: Okej, låter ju både bra och dåligt. Sota ur den kommer inte vara något problem om det är så enkelt :) Problemet jag har är precis samma som jag har med att BMW 335, det går ju inte att hitta någon med rätt utrustning! Vem köper en ny bil för nästan 400 000 kr och snikutrustar den?
Fel färg på klädseln tyvärr :( Är bosatt i Örebrotrakterna men är i Stockholm på vardagar, kan tänka mig åka runt 20 mil för en rätt utrustad och fräsch bil.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S60 D5 215HK Diesel Momentum Driver Sup http://www.blocket.se/vi/60476467.htm

Aut eller manuell? Bilder ska komma snart.
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]