Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
alltid hört förr att man bör stänga av klimatanläggningen när man öppnar fönster etc i detta fallet taklucka? hittar ingenstans vart man stänger av fläkten fast nu när jag tänker efter så är det väl den fläkt ratten man stänger av det med? hur som helst ECC rekommenderas vridas av när man öppnar takluckan? eller hur är det på moderna bilar idag?
av HVTH
LazerHawke skrev:alltid hört förr att man bör stänga av klimatanläggningen när man öppnar fönster etc i detta fallet taklucka? hittar ingenstans vart man stänger av fläkten fast nu när jag tänker efter så är det väl den fläkt ratten man stänger av det med? hur som helst ECC rekommenderas vridas av när man öppnar takluckan? eller hur är det på moderna bilar idag?
Tror inte det kommer ha någon effekt, bilen dricker ju lite mer när AC kompressorn får jobba (rätt så försumbart, tycker jag), så du kan ju stänga av den om du tycker takluckan kyler tillräckligt.. Står AC på knappen, till vänster om siffrorna i mitten.. Lyser grönt när den är på.. Fläktarna behöver du inte bry dig om, men de stänger du av genom att vrida fläktvredet till vänster precis som du själv var inne på..
Användarvisningsbild
av LazerHawke
HVTH skrev:
LazerHawke skrev:alltid hört förr att man bör stänga av klimatanläggningen när man öppnar fönster etc i detta fallet taklucka? hittar ingenstans vart man stänger av fläkten fast nu när jag tänker efter så är det väl den fläkt ratten man stänger av det med? hur som helst ECC rekommenderas vridas av när man öppnar takluckan? eller hur är det på moderna bilar idag?
Tror inte det kommer ha någon effekt, bilen dricker ju lite mer när AC kompressorn får jobba (rätt så försumbart, tycker jag), så du kan ju stänga av den om du tycker takluckan kyler tillräckligt.. Står AC på knappen, till vänster om siffrorna i mitten.. Lyser grönt när den är på.. Fläktarna behöver du inte bry dig om, men de stänger du av genom att vrida fläktvredet till vänster precis som du själv var inne på..
mena mer att man "förstör" själva funktionen med AC och rutor/taklucka öppen tillsammans verkar ju rätt logiskt stänga av AC när man kör öppet iofs
av HVTH
LazerHawke skrev:
HVTH skrev:
mena mer att man "förstör" själva funktionen med AC och rutor/taklucka öppen tillsammans verkar ju rätt logiskt stänga av AC när man kör öppet iofs
Ja, AC:n kan inte kyla bilen lika bra om du kör med rutor/taklucka öppet.. Så är det kylan du vill åt så gör du bättre i att låta allt vara stängt och AC på max kylning.. Annars kan det vara rätt gött att köra med takluckan öppen på sommarkvällarna vid lagom temperatur.. :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Tror inte det kommer ha någon effekt, bilen dricker ju lite mer när AC kompressorn får jobba (rätt så försumbart, tycker jag), så du kan ju stänga av den om du tycker takluckan kyler tillräckligt.. Står AC på knappen, till vänster om siffrorna i mitten.. Lyser grönt när den är på.. Fläktarna behöver du inte bry dig om, men de stänger du av genom att vrida fläktvredet till vänster precis som du själv var inne på..[/quote]

mena mer att man "förstör" själva funktionen med AC och rutor/taklucka öppen tillsammans verkar ju rätt logiskt stänga av AC när man kör öppet iofs[/quote]

Ja, AC:n kan inte kyla bilen lika bra om du kör med rutor/taklucka öppet.. Så är det kylan du vill åt så gör du bättre i att låta allt vara stängt och AC på max kylning.. Annars kan det vara rätt gött att köra med takluckan öppen på sommarkvällarna vid lagom temperatur.. :)[/quote]

om det är kylan jag vill åt då kör jag stängt men i dag ville jag öppna upp och njuta av vädret ;)
Användarvisningsbild
av P210
Min V50 sänker farten på fläkten och förmodligen effekten luftkonditioneringen när jag drar ned en ruta, förmodligen för att man inte ska "elda för kråkorna"! Lite irriterande för ibland vill man ju blåsa ur hetluften/få upp kylan i systemet samtidigt som man vill ha ur hettan i kupén när man drar iväg efter att ha parkerat i solen...
Användarvisningsbild
av joel80
Är det varmt ute ökar ACn förbrukningen med 10-15% när den får jobba. Så lite dumt att ha igång den med rutor/taklucka öppen är det nog!
Användarvisningsbild
av leiwi
på mina tidigare volvo så har det varit så att ecc n stängs av när taklucka eller något fönster är öppet , har inte kollat på min -15 :D
Användarvisningsbild
av EjS
joel80 skrev:Är det varmt ute ökar ACn förbrukningen med 10-15% när den får jobba. Så lite dumt att ha igång den med rutor/taklucka öppen är det nog!
Med taklucka öppet är det inte bra att åka mer än 110 kmh. Om den är stängt går det i vanlig tillåtet fart 130 kmh - och fortfarende med ac.

Så faktisk sparar jag bränsle med takluckan öppet och ac på.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]