Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
Var precis och bytte till mig en s60 D3 2011 Manuell ,

På hemvägen när jag skulle eco växla dvs hoppa över växlar så kunde jag inte lägga i 6an från tex 4an,
när jag la in 5an så funka 6an,

Bilen går hur bra som helst

den har rullat närmare 12000 mil
Senast redigerad av 1 KenZoo, redigerad totalt 0 gånger.
av Luthor
Har en V60 T3, inte samma modell och motor som din men på min bil funkar det att växla från 4:an direkt till 6:an. Vet tyvärr inte om det skall funka på din modell/motor, eller vad som kan vara fel om det ska funka...

/Lasse
av KenZoo
Hittar inget i handboken..

Jag börjar fundera på om det är någon säkerhetsgrejj så man inte kan gå direkt till 6:ans för motorn blir tung o tappar kraft vid fel varvtal?

Finns det någon därute som har likadan bil som kan testa lite?
av Schmoyoho
Den enda säkerhetsgrejen som funnits är väl att man på tidigare femväxlade lådor inte kunde föra växelspaken från 5 -> R utan att först föra spaken till neutral. Det är vad jag vet den enda växellådsspärren Volvos manuella lådor haft (som inte styrs av föraren, t.ex att du måste trycka ner spaken för att välja R på nyare lådor).
av Erixs
KenZoo skrev:Har försökt filma

Jag tycker det ser ut som om du fastnar i synken. Får du i 6:an om du gör en klassisk dubbeltramp?
Användarvisningsbild
av bjornw
Har haft och kört flera D3 med manuell låda och det har alltid funkat att växla från 4 till 6.
Ska inte vara så som du visar är jag rätt säker på. Om du köpt av en handlare så åk tilllbaka och visa.
av KenZoo
Erixs skrev:
KenZoo skrev:Har försökt filma

Jag tycker det ser ut som om du fastnar i synken. Får du i 6:an om du gör en klassisk dubbeltramp?
vet tyvärr inte vad en klassisk dubbeltramp e för något :)
av KenZoo
bjornw skrev:Har haft och kört flera D3 med manuell låda och det har alltid funkat att växla från 4 till 6.
Ska inte vara så som du visar är jag rätt säker på. Om du köpt av en handlare så åk tilllbaka och visa.
Bilen är köpt av handlare, fick med en Auto Concept garanti ,

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]