Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte25
Tjena,

Går i tankarna att skaffa en ny Xc60 D4 Fwd Summum -15.
Bilen i fråga är med manuelll låda med bl.a. Panoramataket och 20" aviator (enligt eget tycke ett givet val).
0 mil på mätaren och 3 års fri service.
Nu till fundering:
Är ni nöjda med er bil?
Vad ligger förbrukningen på?
Kör mestadels pendling 10-15 mil dagligen med 45 minuters parkering på Essingeleden varje dag.
Har fått ett pris på 280k med min S60 i inbyte.
Köra eller inte?
Dela med er av era erfarenheter om bilen.

Mvh/matte25
Senast redigerad av 1 matte25, redigerad totalt 0 gånger.
av para
Ligga och kö-köra med en manuell känns väl trist?
av matte25
para skrev:Ligga och kö-köra med en manuell känns väl trist?
Håller med dig 100% men samtidigt har jag gjort det i 5 år.
Det överlever jag.
Men i övrigt vad säger du? :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Fördelen med bilen är att den är skattebefriad i 5 år med den manuella växellådan plus att den drar lite mindre bränsle än automaten. :)
av matte25
simonhalmstad skrev:Fördelen med bilen är att den är skattebefriad i 5 år med den manuella växellådan plus att den drar lite mindre bränsle än automaten. :)
Precis, självklart har jag vägt in det. Hur ligger den i verklig förbrukning, något som vet? :)
Hittar mest siffrorna för d4 awd och automat.
Användarvisningsbild
av leiwi
simonhalmstad skrev:Fördelen med bilen är att den är skattebefriad i 5 år med den manuella växellådan plus att den drar lite mindre bränsle än automaten. :)
Jag är inne på min andra V60vea dock med automat
Skattebefiad är den med automst,och bränsle förbrukninge är ju helt ok hur jag än kör så är det svårt att pssera 5,2 oftast runt 4,7 4

Men att köra med den addaptiva farthållaren i köer eller motorvägar är närmast en magisk upplevelse :D
av matte25
leiwi skrev:
Jag är inne på min andra V60vea dock med automat
Skattebefiad är den med automst,och bränsle förbrukninge är ju helt ok hur jag än kör så är det svårt att pssera 5,2 oftast runt 4,7 4

Men att köra med den addaptiva farthållaren i köer eller motorvägar är närmast en magisk upplevelse :D
Låter fint, är det en d4? :)
av spuzz
Min D4 VEA automat drar i snitt 0.67-0.7 på pump blandad. Drar mindre när jag snurrar runt i Stockholm, kan snitta 0.5-0.55 i stadstrafik/landsväg i jämförelse med våra långresor 120km/h+ då drar den iväg upp mot 0.8-0.85. Den mår verkligen bäst i hastigheterna runt 70-90 rent förbrukningsmässigt med ECO+ aktiverat.

Provkörde icke automaten och enligt färddator låg förbrukningen på 0.5 i snitt hastigheten 83km/h de tre milen jag hann med. Men mäta på pump ger ju tyvärr mer exakt värde. Lycka till! Har själv gått från V60 och är supernöjd!
av matte25
spuzz skrev:Min D4 VEA automat drar i snitt 0.67-0.7 på pump blandad. Drar mindre när jag snurrar runt i Stockholm, kan snitta 0.5-0.55 i stadstrafik/landsväg i jämförelse med våra långresor 120km/h+ då drar den iväg upp mot 0.8-0.85. Den mår verkligen bäst i hastigheterna runt 70-90 rent förbrukningsmässigt med ECO+ aktiverat.

Provkörde icke automaten och enligt färddator låg förbrukningen på 0.5 i snitt hastigheten 83km/h de tre milen jag hann med. Men mäta på pump ger ju tyvärr mer exakt värde. Lycka till! Har själv gått från V60 och är supernöjd!
Tack för svar, har du 20"?
Står mellan en v60 som gått 3500 eller en sprillans ny xc60 som enligt mig är optimalt utrustad.
Vill dessutom ha en bil som jag kommer ha i 5 år och med denna spec lär jag vara mer än belåten.
Är det värt 100 tusen mer för xc60? Jag tror det. :)
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]