Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duran
Hej,
Har ett dovt dånande ljud som hörs när man börjar gasa från stillastående eller väldigt långsam fart, därefter försvinner det.
Låter inget eller väldigt lite när bilen är kall, men efter att man kört några minuter börjar det. Märks som sagt inget på landsväg eller när man kör med jämn fart, men såfort man stannar eller saktar in vid en korsning och ska gasa iväg så dånar det till. Låter ungefär som subwoofern till hemmabion när det är en dov explosion eller dylikt :x Det låter extra mycket om man samtidigt svänger.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Är jätteorolig för att det kan vara växellådan eller dylikt.
Hade förövrigt bilen inne på service hos Volvo förra veckan och bad dom kika lite extra ifall dom kunde hitta nått, men de sa ingenting när jag hämtade ut bilen. Han sa att de uppdaterat nån mjukvara och att han inte hört nått när han kört ut bilen. Om inte annat tycker jag det blev värre nu efter servicen... :evil:

Tack på förhand
av kmi
Havde det samme på min '08 xc70 D5, Volvo sagde det var transmissions ljud på aut lådan.
Nu har jag faktisk selvsamme ljud på min my15 XC60 D5 om jag stoppen bilen når den är varm och starter den igen, så finns et "dovt" ljud som forsvinder om man accl. eller efter typ 5 min.

Jag tror det är den 6 steg aut. växellåda
av duran
Åkte tillbaka till verkstaden igår och förklarade att missljudet fanns kvar. Nu har jag fått en tid för felsökning nästa vecka. Killen jag snackade med trodde inte ljudet kom från växellådan, utan någonstans från bakre drivaxeln. Hur som helst inte roligt på en så pass ny bil. Får se vad domen blir... :???:
av msb
Upplevde idag exakt samma missljud i låg hastighet på en likadan modell som din.

Fick du ordning på felet på din bil ?

Såg i en annan tråd att du även hade problem med vibration vid bromsning vilket har börjat de senaste månaderna för mig med.

Då skivorna ser bra ut så undrar jag om inte vibrationerna kanske kommer från transmissionen på något sätt.
av raye
Jag har en v60 awd my15.Vad jag kan förstå så uppstår ljudet när motorn är varm men vid körning på låga varv,så var det på min också efter c:a 10 månaders körning.Det har tydligen med oljetrycket i automatlådan att göra och är inte skadligt.Det lustiga år att det försvann när jag uppgraderade med Polestar.Värt every penny.
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]