Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av es335
Hej! Ny på detta forum.

Har nyligen köpt en bättre begagnad V60 T3 Kinetic -13. Enligt den utrustningslista jag fick av bilhandlaren är ljudanläggningen "Ljudanl. Performance 1 CD". (Gissar att detta motsvarar det som heter "Basic Performance" när man komponerar ihop en ny bil på Volvos hemsida idag, nån som vet?)

Tyvärr låter det inget vidare. Jag är ingen audiofil och inte heller ett dugg intresserad av att skrämma skiten ur medtrafikanter, men jag vill kunna lyssna på musik med mycket mer briljans och klarhet utan att högtalarna distar när man drar upp lite.

Så jag har googlat runt och även kollat på detta forum, men jag har faktiskt inte hittat några bra tips på vad jag kan göra för att få bättre ljud. Jag är förstås medveten om att valen är begränsade eftersom ljudanläggningen är integrerad i bilen.

Men jag borde ju kunna uppgradera högtalarna åtminstone, eller hur? Kanske räcker det med fram. Kan man sätta in diskanter? Vet inte ens om det finns sådana idag. Och kanske borde jag också låta sätta in ett slutsteg? Var finner man lämpligast plats för att montera in ett slutsteg?

Jag kommer inte att göra jobbet själv utan lämnar in den till lämplig bilstereoverkstad.

Några tips?
av es335
Jag tror att jag har bestämt mig för att låta sätta in ett slutsteg och nya högtalare fram. Men jag vet inte om bilen har plats för att montera diskanthögtalare, och vore tacksam om någon kan svara på detta. Dessutom tar jag gärna emot tips på var ett slutsteg kan monteras.
Användarvisningsbild
av Strebern
Diskanterna sitter väl "i rutan" på de bilar med större stereo, kanske går att byta ut den täta plasten mot den som sitter på bilar med större stereo?

I dörren finns det sen väl plats för 2 st högtalare utöver diskant, en bas och ett mellanregister?
Du får plocka isär och se vilka andra element man kan få in, och om det behövs några särskilda adaptrar/distanser, och om dessa finns original som reservdelar, eller om man tillverkar egna.

Vad gäller slutsteg så vet jag inte hur den minsta stereon funkar, de större har dock ingen lågnivåutgång till slutsteg, utan antingen får man köra med adapter för att ta ut signalen, eller köra högnivå på högtalarkablarna.

Slutstegsmontage är väl enklast i skuffen, finns ju gott om utrymme under golvluckan?
Finns väl även grova strömkablar att tillgå där?
Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns två sätt att få fram en signal, antingen via en MOST-adapter man sätter mellan HU och original slutsteg (vilket blir svårt för dig eftersom du saknar det). Det finns mig veterligen bara en MOST-adapter som funkar med Volvo, en mObridge som kostar ca 5000kr. Från den får du antingen ut optisk signal (TOS-link) eller en vanlig analog RCA.

Det billigare alternativet är att plocka signal från högnivå, dvs högtalarna. Du måste dock ta från båda framkanalerna, det brukar man också göra från slutsteget under passagerarstolen men eftersom du inte har det är det nog enklast att hitta av sladdarna bakom HU om du inte tänker dra nya kablar till dörrarna vilket jag tyckte verkade krångligt. Viktigt här är att välja en bra hög-lågnivå-adapter, räkna minst 1000kr. Jag har provat några olika och alla billiga suger, det kommer låta CRAP! Sämre än original. Bäst blir det med en DSP, jag kör med en Mosconi 4to6 men om du tycker det är överkurs skulle jag antingen föreslå deras steg i D2-serien med inbyggd DSP, små och prisvärda. Titta på Mosconi HLA-SUM eller HLA-PRO om det är en ren adapter du är ute efter, de summerar ihop en hel signal från de filtrerade som ofta kommer ur HU.

Å glöm inte att dämpa plåten i dörrarna och dörrsidorna med alu/butylmatta. Det ger lägre ljudnivå i bilen och höjer stunsen i basen dramatiskt.
av es335
Tackar för svar. Är det någon som har bilder på hur det ser ut innanför framdörrarna i en V60 Kinetic? Detta för att förstå om det finns plats för separata diskanthögtalare eller ej. Antar att man annars kan sätta dit koaxialhögtalare, eller hur?

Jag tänker inte meka själv utan skulle vilja veta så mycket som möjligt om vad jag ska be bilstereoverkstaden om att göra.
Användarvisningsbild
av bjornw
Diskanten sitter i den svarta plasttrekanten ovanför själva dörrsidan. På din är den troligen helt svart eftersom du har en koaxialhögtalare.
Blir bättre med en lös diskant eftersom ljudbilen lyfts fram och upp. Trekanter med uttag för diskanter (25mm) finns troligen som att beställa löst eller på skroten.
av es335
Jag hade ju inte kollat ordentligt. Visst finns det plats för diskanter just i den trekanten, och den är inte alls slät utan den har ett galler. Kanske sitter det någon diskanthögtalare innanför eller så gör det inte. Spelar ingen roll för jag har nu beställt ett kit med dörrhögtalare och separata diskanter. Det blir inget slutsteg eftersom bilstereomontören avrådde starkt från det. Han försäkrade mig att jag kommer att höra stor skillnad med de nya högtalarna.

Tack för svaren i denna tråd!
Användarvisningsbild
av bjornw
Vilka högtalare byter du till? Blir nyfiken, alltid roligt att höra om andras erfareneher.

Slutsteg klarar du dig utan om du inte ska in med en sub men det blir naturligtvis ännu bättre med ett riktigt steg.

Blir det någon dämpning av dörrarna? Du får ca 30% bättre ljud av det också, speciellt ytterplåten som annars flexar i takt med basen.
av es335
Det är ju en jättechansning att pröjsa en massa pengar för högtalare plus jobb utan att man har en chans att lyssna hur det låter. Så egentligen borde jag inte berätta vad det är för högtalare för jag vill ju inte höra någon säga "Nej, inte de skithögtalarna!" :)

Men ok, här är de: http://www.mds.se/fp-650-2.html.

Nej, vi pratade inte om att fylla ut dörrarna.
av es335
Idag fick jag mina nya högtalare från MDS monterade. Var lite orolig att jag inte skulle höra någon skillnad efter att ha pröjsat närmare 3000 för högtalare plus montering. Men oron kom på skam så fort jag vred på radion. Och med en cd-skiva lät det ännu bättre.

Och då är de ännu inte "inspelade". Basen ska bli bättre efter 15-20 timmars spelande när gummit i högtalarna mjuknat.

Jag är snornöjd. Stor skillnad och mycket bättre än originalskräphögtalarna. :D

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]