Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MWiman
Hej forumister.

Efter att ha använt Jag rullar som referens och uppslagsverk i många år så var jag idag tvungen att registrera mig för att kunna ställa en fråga.

Jag har nyligen köpt en XC60 -12 R-design med 20" hjul.
Däcken på denna är inte så mycket att hänga i granen.
Så min fråga lyder:

Varför är det självklart med (Pirelli) 255/45 20 på dessa?
Om man till exempel väljer att gå upp till 50 profil så får man en mjukare och tystare färd genom livet och det kanske fyller upp hjulhusen lite bättre?
Eller om man till och med skulle välja 245/55 20? Få bort lite av spårigheten och lite mer profil?

Om man finner detta bekvämt, ekonomiskt eller estetiskt tilltalande. Vad finns det för argument emot?
Snälla hjälp mig här innan jag lägger 8K+ på något som är helt feltänkt av mig?

Vänligen
Mats
och tack för ett suveränt forum!
Rullomkrets på ett hjul får max avvika ±5% från original
På denna sida kan du lätt beräkna vilka däck du kan använda dig av men det gäller
även att välja rätt för vissa dimensioner även om de är lagliga att använda kommer
du inte få plats med i hjulhuset för det kan ta i här och där vid fullt rattutslag.

Ut gå från original för din bil fyll i infomration och beräkna så ser du

http://www.dackgrossisten.se/Rullomkrets.aspx

Även om du har orignal 20" så fyller du i för då får du olika dimesioner som du kan spela med
Användarvisningsbild
av MartinS
Hastighetsmätaren kommer visa fel och det finns risk att däcken tar i någonting i hjulhusen vid fjädringsrörelser och eller när framhjulen svängs.

255/45-20 ser ju inte litet ut i hjulhusen så jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha större hjul. Kanske skall du byta till 18" så du kan köra med 235/60-18 om du är ute efter mer gummi mellan fälg och vägbana?

/Martin
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]