Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Någon som vet varför T6an startar på högt varvtal när motorn är kall och sedan sjunker den till normal nivå inom 1 min ca? Är det för att värma upp turbon? Har inte varit med om detta på någon annan bil.
Mccartney skrev:Någon som vet varför T6an startar på högt varvtal när motorn är kall och sedan sjunker den till normal nivå inom 1 min ca? Är det för att värma upp turbon? Har inte varit med om detta på någon annan bil.
är för att få upp arbetstemp snabbare på katalysatorn... min gör också så alla mina volvos jag haft har gjort så!
av III
Bensinbilarna ställer om kamaxlar osv och höjer varvtalet för att vid kallstart för att få större flöde genom katalysatorn för att få upp drifttempen på katalysatorn snabbare och med de dess funktion. Helt normal.
"Efter kallstart är tomgången hög oavsett ytter
temperatur. En stunds förhöjd tomgång är en
del av Volvos effektiva avgasreningssystem.
Vid kallstart har dieselmotorer en viss fördröjd
start eftersom förbränningsrummen ska
förvärmas."
XC90_Executive skrev:Som det ska vara!

Jag brukar alltid vänta tills den gått ner i varv innan jag kör.
Det finns det ingen anledning till, ju högre belastning ju snabbare blir den varm, det samma gäller oljan, om man nu skulle känna att det är bra att vänta för smörjningens skull.

Men det är klart, står man på griden i pole position, då kanske det är klokt att vänta någon minut :)
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]