Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berra460
Har en d3 med automat som börjat rycka när man lägger i D hugger det till .R känns det inget när man lägger i. Ska in på service i maj och även byta olja i lådan . Vad kan det vara för fel måste man in tidigare för lådan eller vågar man vänta
Användarvisningsbild
av crumpets
Den växlar inte skumt när du väl är i D, utan det är just rörelsen N till D som hugger? Hugger det alltid, ibland, varm låda kall låda osv? Går inte ställa nån diagnos med så lite information.
av berra460
Tycker det inte känns när den är kall utan bara när man kört ett tag men det är inte alltid kommer och går växlar som vanligt när man kör.
Användarvisningsbild
av spaceuser
berra460 skrev:Har en d3 med automat som börjat rycka när man lägger i D hugger det till .R känns det inget när man lägger i. Ska in på service i maj och även byta olja i lådan . Vad kan det vara för fel måste man in tidigare för lådan eller vågar man vänta
Det är inte så att du behöver trycka hårdare på bromsen innan du lägger i D, vilket jag själv märkt att jag slarvat med?
Användarvisningsbild
av Zanders
Jag hade samma problem med min V50 D4. När man la i D så kändes det nästan som att den inte riktigt kopplade ordentligt och det small till. Det va så i någon vecka sen självläkte det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Med lite tur är det bara en adaption av touching point på kopplingen för framåtdrivande växlar som ballat ur lite och det kan adapteras bort med tiden. Varm olja ger bättre flöde så det borde bli känsligare med varmkörd låda. Borde gå att köra en ny adaption eller i alla fall nolla den gamla på verkstad. Kan de bara nolla kommer bilen växla lite hårdare ett tag medan adaptioner körs. Kan de köra en ny adaption stående bör den gå perfekt direkt.
Annars kan du förstås ha fått fel på någon ventil i hydrauliken och då kan det egentligen bli hur dyrt som helst. :(
Användarvisningsbild
av Momentum
Kommer mest troligt att självläka då lådan adapterar sig efter detta
Har haft detta "fenomen" några gånger, försvinner efter ett tag
av berra460
Hade fått något erbjudande från volvo att byta olja och rengöring av lådan för 3900 så jag tog det när jag ska serva bilen borde väl hjälpa den har gått 10.700 mil en v60
Användarvisningsbild
av Momentum
Min bil går som bäst just nu, +9000 mil, motorn är "stark", lådan växlar "bra"
Verkar vara "inkörd" nu
Att lådan har lite "hyss" för sig är känt, det är problem med just "ryck", hårda nerväxlingar osv, något som lådan adapterar sig till efter ett "tag"
Vet inte om 3900 kr är väl investerade pengar för den åtgärden
Har du den senaste senaste mjukvaran i lådan? Detta har varit en lite följetong med lådan efter 2011, då en nyare variant började användas
Jag skulle avvakta, samt säga att du förväntar dig senaste mjukvaran till lådan, enligt service 2.0
Verkstäderna försöker smita från att uppdatera "lådan" då det tar tid
av petherf
Jag kan bara starkt rekommendera Volvos erbjudande om att byta olja i automat lådan!
Dom använder 12 liter för att spola igenom och rengörings medel för att göra rent och lite tillsatsmedel enl räkn.Det blir som en ny låda.
MEN om du inte tänker göra det så fungerar det om du ifrån P växlar först till N väntar några sekunder sedan lägger i D, då blir det inge ryck.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]