Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alta
Hej, försöker komma fram till om sportchassi är det bästa för mig eller inte. Men vad är de facto skillnaderna i sportchassit jämfört med comfort-/standardchassit på XC60:n? Sänkt, hårdare fjädringar....?
av JimmyK
alta skrev:Hej, försöker komma fram till om sportchassi är det bästa för mig eller inte. Men vad är de facto skillnaderna i sportchassit jämfört med comfort-/standardchassit på XC60:n? Sänkt, hårdare fjädringar....?
Hårdare fjädrar ingen sänkning. Ett måste enligt mig har haft en xc60 utan och två med sportchassit. Bilen blir inte stötig men betydligt mindre vinglig. Har haft både 19" och 20" fälgar och sportchassi utan att det blivit stötigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man skall ändå tillägga att xc60 med standardchassie har riktigt bra vägegenskaper för biltypen i fråga, och jämfört med många konkurenter. Även med standardchassie kan man cruisa fram i 200km/h mil efter mil utan att det på något sätt känns insabilt.
I allafall med min T6:a och 20", vet inte om den är fastare i hullet än en oljebrännare.

Men visst, i en konbana känns sportchassiet bättre. Det är framförallt vid 90+ graders svängar man märker den stora skillnaden.
av ansjo
Provkör en R-design och en "vanlig" så märker du nog skillnad. Personligen tycker jag min xc60 utan sportchassi men med 20" är i stötigaste laget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte upplevt XC60 med sportchassie som stötigare, bara fastare. Småstötigheten har alla XC60 oavsett chassie, och det är ju lite mer märkbart med 20" än med 18". Men det får man ju tyvärr räkna med när den har så pass bra vägegenskaper som den har för biltypen i fråga.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jättenöjd med chassit i min XC60 Black-R med 20". Kör väldigt mycket och har aldrig upplevt den som obekväm en enda gång. Tvärt om så uppskattar jag att den är lite fast och inte ett dugg svajig.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]