Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofTV
Hej!

Jag är ny Volvoägare och ny på forumet!
I söndags när jag parkerade min V60 funkade parkeringshjälpen toppen, men igår när jag startade så indikerade bilen "CTA deaktiverad" och visar sensorerna på yttersidorna av bakdelen i displayen. Därefter kommer meddelandet "Parkeringshjälp - service erfordras" upp och parkeringshjälpen stängs av. (Den går inte att aktivera igen utan stängs av direkt)

Jag har undersökt bilen och den har inte blivit påkörd eller skadad på något vis.
Kan det vara glappkontakt?
Är det något jag kan undersöka själv?

Har bokat tid på Bilia nästa vecka, men skulle gärna vilja se om det är något jag kan avhjälpa tills de kan undersöka bilen.

Tacksam för förslag eller svar!
Verkar som om att sensorerna i sig är känsliga för fukt mm, på min V50 fick jag upp meddelandet "Parkeringshjälp - service erfordras" när en av sensorerna slutade fungera, med hjälp av Volvos diagnostikverktyg VIDA fick jag mer info, i mitt fall; parkeringssensor nr 4 för låg signal/signal saknas.
Köpte en begagnad på Bildelsbasen.se för 300:- i rätt färg, plockade ned bakre stötfångaren (10skruv och 20min jobb) och bytte den trasiga sensorn, sedan fungerade allt igen utan att nolla felkoder.
Men tänker du inte laga det själv är det inte mycket mer att göra än att vänta på verkstadens felsökning.
P210 skrev:Verkar som om att sensorerna i sig är känsliga för fukt mm, på min V50 fick jag upp meddelandet "Parkeringshjälp - service erfordras" när en av sensorerna slutade fungera, med hjälp av Volvos diagnostikverktyg VIDA fick jag mer info, i mitt fall; parkeringssensor nr 4 för låg signal/signal saknas.
Köpte en begagnad på Bildelsbasen.se för 300:- i rätt färg, plockade ned bakre stötfångaren (10skruv och 20min jobb) och bytte den trasiga sensorn, sedan fungerade allt igen utan att nolla felkoder.
Men tänker du inte laga det själv är det inte mycket mer att göra än att vänta på verkstadens felsökning.
Tack för svar!
Jag känner mig inte så händig så att jag vågar mig på att plocka sönder bilen.
Min tanke var att det kanske var något kablage som "skakat loss" och som kunde fästas. Läste någonstans att det fanns en box eller liknande i bagaget som styrde dessa.
Om du söker lite här på forumet så tror jag att du kommer fram till att de flesta har problem med enstaka sensorer, det finns en "box" i bagaget också, men den verkar vara en mindre källa till problem, med det finns de som bytt denna också.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]