Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pak7
Hejsan.
Är det nån som haft problem med att givaren för utetemperaturen krånglar?
Min visade rätt första året, men efter första servicen så hände nåt?
Tex. Om det är 1 grad på morgonen när jag åker till jobbet så visar den samma när jag åker hem på eftermiddagen- även om det är 20+ då.
Den börjar stiga sakta medan jag kör hemmåt.
Men om det är 20 när jag ställer ner bilen på kvällen så visar den rätt på morgonen om det är kallt.
Alltså den hänger sig i kallaste temperatur.
De har bytt givare och kört in senaste programmet i bilen men fortfarande samma knepiga fel.?

Nån teori eller erfarenhet?
av Pixelated
Har haft ett svårlöst problem med yttertemperaturen i min V70 MY10. Byte av temperaturgivaren i backspegeln och kontroll av kablage hjälpte inte. Hur konstigt det än kan låta var det temperaturgivaren i laddluftsensorn som var trasig.

Dokumenterat är att om temperaturgivaren för laddluft går sönder så skall den använda yttre givaren som backup. Därtill skall motorlampan även tändas vilket inte skedde i min bil.

Symptomen var att yttertemperaturen efter en stunds körning steg till 57 grader för att sedan åter starta vid 20 grader efter att bilen varit avstängd. Om bilen gjorde strömlös nollades felet och rätt temperatur visades för att sedan åter igen stiga till 57 grader efter en stunds körning.

Det största faktiska problemet med detta var att klimatanläggningen ballade ut fullständigt.

Så, tipsa din tekniker om att söka efter felkoder som har med laddluftsensorn att göra, även om instrumenteringen inte indikerar något fel.
av vilbe
på min my12 hade kabelmattan i dörren ärgat sönder inge vidare på en så ny bil.
av pak7
Oj... Vilket märkligt fel!
Det verkar som att utetemp och ac inte har nåt med varandra att göra på v60.
Men allt är ju möjligt. Ska nämna detta.tack.

Ärg i kablar redan? Det är ju förfärligt ju!

Den står på felsök nu så jag hoppas att de finner nåt snart...
Fan- undrar hur en sån bil är om 10 år? När det är så konstiga fel redan. Fy för elektronik.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]