Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
Tja!

Trillade över denna bil när jag var ute och finkörde i helgen:
IMG_4456.JPG
V60 T6
IMG_4456.JPG (295.55 KiB) Visad 367 gånger
Som synes så saknar den tillägget "AWD" under T6, i övrigt var bilen helt neutral (utom R-design-pkt då).
Vad som fångade mitt intresse först var dock ljudet, lät inte ens lite likt en "gammal" T6:a - här hade vi ett rivigt ljud, nästan som Polestar-bilarna faktiskt.
Att bilen dessutom var utrustad med en stor jäkla dator i framsätet och streckkoder på rutorna gjorde mig väldigt nyfiken!
Söker man på bilen så ägs den av Volvo Personvagnar och motorstyrkan uppgår i 199kw (=ca 270hk).
Ny VEA-T6?? Eller är det jag som blir exalterad av en storm i ett vattenglas? :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är väl en T6 VEA? 4-cyl
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:Det är väl en T6 VEA? 4-cyl
Jo, men HK-antalet stämmer dåligt med vad Volvo uppger på hemsidan (306hk enligt hemsidan) så jag blev inte riktigt klok vad detta kunde vara. Något lurt är det allt!
Men det stämmer att nya T6 saknar AWD iom. VEA, detta kom jag på efter att jag skrivit inlägget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den har ju dispans och är klassad som provbil i trafikregistret, så det kan va precis vad som helst i, och behöver inte alls stämma mot vad du får fram när du kollar effektuppgifter hos transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
av Rillee
Kanske 450 hästaren med el turbo
Användarvisningsbild
av skyrazer
crumpets skrev:Förstår inte riktigt. T6 utan AWD 4-cyl har ju sålts typ ett år redan.
Jo, jag insåg det också. Nyhet för mig dock.
I detta fall så var spekulationerna mer vad det kan vara istället, för någon "vanlig" T6:a var det då rakt inte. Alltid kul med testbilar!
Användarvisningsbild
av Perra83
Bakvagnen ser hög ut och inte riktigt som en FWD... Säger Transportstyrelsen att det är en FWD? Bakvagnen kanske är en AWD ändå.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]