Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av A2de
Hej.
Jag köpte en Volvo v60 d2 2013 för några månader sedan på Brandt, bilen hade gått ca3000 mil och
nu ca 600 mil senare så står det att det är dax för service. Bilen sades vara servad före vi hämtade ut den.
Ska det vara så? Är det något man ska acceptera efter redan så kort tid?
Om bilen hade varit servad borde du kunna se i serviceboken annars är det bara byta i det sura äpplet eftersom det blir ord mot ord om det inte står i kontraktet att bilen är servad.
A2de skrev:Hej.
Jag köpte en Volvo v60 d2 2013 för några månader sedan på Brandt, bilen hade gått ca3000 mil och
nu ca 600 mil senare så står det att det är dax för service. Bilen sades vara servad före vi hämtade ut den.
Ska det vara så? Är det något man ska acceptera efter redan så kort tid?
Servad innan försäljning, ja, då ljög dem ju inte? Frågan är väl hur långt innan försäljningen den servades? Vad säger stämpeln i serviceboken, vilket datum gjordes servicen och vid vilket miltal?

/Lasse
Bilen är servad vid 29570 km den 4/11 2014
1-2 månader innan vi köpte den.
Vad jag kan läsa mig till är det service var 12de månad eller 20000km
Så varför in på service nu?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.31 MiB) Visad 546 gånger
A2de skrev:Bilen är servad vid 29570 km den 4/11 2014
1-2 månader innan vi köpte den.
Vad jag kan läsa mig till är det service var 12de månad eller 20000km
Så varför in på service nu?
Kan det vara så att de glömde att "nolla" vid senaste service och att bilen då "tror" att senaste service gjordes 2014-02-06? Jag skulle åkt in till Brandt, eller kanske ännu bättre till Volvo Bil i Göteborg AB och höra med dem, tror nog att de löser detta ganska snabbt som en ren serviceåtgärd om du har med dig serviceboken...
Var säljaren en auktoriserad Volvohandlare och hade han "egen" auktoriserad verkstad? Gjordes servicen där? Då finns det säkert lättillgängliga uppgifter i en databas.

Det kan ju vara så också att någon "specialservice" skall göras på någon detalj efter ett antal mil. Bara en hypotes, jag är inte den mest påläste.
Jag håller med övriga i tråden, hör med handlaren eller en auktoriserad Volvo-verkstad som kan slå på regnumret. Är bilen servad kan dom ha missat att nolla på rätt sätt.. eller så har dom fuskservat... ;)
Men med stämpel i boken har du ju i allafall "bevis" på att bilen är såld som servad.. och då ska du nog kunna kräva det också.

Ser nu på stämpeln att den är från auktoriserad verkstad.. då är det troligen bara nollningen av mätaren som gått fel. :)
Åk in och se om dom antingen fixar det eller så får du köra ett tag med ett jobbigt meddelande.. men du slipper nog lägga ut pengar på en service riktigt än. :)

Det finns inga "specialservicar" som kommer mellan "vanliga" serviceintervallet.
Bilen är, enligt stämpeln, servad då den lämnade Volvobil i Göteborg. Det finns ju arbetsordernmmer skrivet i serviceboken. Det var lika med min bil, den sevades av Volvobil innan den skickades vidare till Bilia Segeltorp.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]