Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alta
Bestämt mig för att köpa en beg XC60 -14, AWD (181 hk). Val av manuell eller automat har jag dock inte kommit fram till och skulle gärna vilja ha lite input. Skulle föredra automat men förstått att den som är aktuell inte direkt anses vara "fulländad". Vad tycker ni? Läst ngt om uppgraderad programvara - innebar det ngn/stor förbättring? Utrustning f ö - ngt särskilt som jag bör jaga efter?
Användarvisningsbild
av sony
Jag har automat inget fel på den. Den nya 8steg är bättre men det betyder inte att den gamla 6steg är skit. Jag har apsolut inga som helst problem med min automat. Jag skulle satsa på automat för mg känns det som ett måste i en xc60 men alla har olika åsikter och inget är fel eller rätt.
av Gabriel
Jag startade en liknande tråd förra veckan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=116245
Det jag var ute efter då var att försöka ta reda på om det brutala lågvarvsvridet i 2.4l dubbelturbomotorn kom till sin rätt med automatlåda eller om det krävs manuell.

Jag är väldigt kluven i frågan, det bekväma med automat eller tillfredställelsen att kunna köra omkring på 1000-1300 rpm och njuta av vridmomentet.
av Lövet
Det som är bra med lådan är att den verkar hålla bra och är bekväm. Det som är dåligt med den är att den drar upp förbrukningen rejält (30% i stan) och växlar långsamt och slirar mycket. Överlag är den väldigt omodern i sitt uppförande, den som säger något annat har inte testat det som konkurrenterna erbjuder direkt...
av rojo8515
Jag tycker biltypen passar allra bäst med automatlåda. Nu har jag kört fem år och 9500 mil med denna automat och tycker Geartronic funkar perfekt.

Den växlar mjukt och fint, håller växlarna bra, underbar att dra tunga släp med då lådan byter program till "trailer mode", möjlig att till viss del växla manuellt, (fast det använder jag aldrig) perfekt att smyga med vid lättare terrängkörning som jag ibland utövar.

I stadstrafik kommer den verkligen till sin rätt, ligger sällan över 0,8 fast jag trycker på rätt bra.

Det är möjligen på 120 vägar jag kan tycke den är lite lågt växlad, det är tydligen ändrat på MY16.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tycker dom fungerar helt okej, Volkswagens DSG är jag inte så förtjust i, men uppe i fart är den bättre. Men tycker Volvon växlar mer bekvämt men favoriten är nog mercedes 7-g tronic tycker den är riktigt bra.

Det är ett mer ekonomiskt köp att välja manuell låda till xc60, då den oftast drar minst 1 dl mindre bränsle och har betydligt lägre fordonsskatt.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]