Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Hej på er!

Tänkte kolla om nån har nån erfarenhet av att uppgradera bromsarna på en V60.
Märkte igår kväll på väg på tjänsteresa att det började skrapa om bromsarna (600 mil efter service... :evil:),
och nu går det rätt hårt metall mot metall...

Så nya bromsar, skivor och belägg, kommer att åka på nästa vecka.

Då till frågan:
* Finns det några bra uppgraderingsalternativ
* Har 17" vinter och 18" sommar, så lite större än original (316mm ?) borde det få plats
* Tycker att org. bromsarna har börjat mattas/bli "stumma" rätt fort ( typ 1 st 200+ inbromsning)

Har kollat lite och bara hittat dessa:
http://shop.forza.se/tarox-volvoford-fr ... -8181.aspx
http://shop.forza.se/tarox-belagg-fram- ... 19373.aspx

Är det nåt att ha eller finns det bättre eller ska man t.o.m. ha original...?

Bosse
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man vill ha större borde man kanske kunna få på XC60'ns 328mm bromsar? De bilarna delar ju rätt mycket annat...

Annars rekomenderar jag dig att leta vettiga belägg, det kommer du långt med, storleken är inte avgörande för normalkörning. Kolla om Ferodo DS2500 eller DS3000 finns till din bil.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av 122Sport
Du kan ju snickra på samma bromsar som sitter på P* bilarna, minsta fälgen blir då 19" ;)
Användarvisningsbild
av Strebern
Om det var 600 mil efter service så kanske det går på någon servicegaranti?
De ska väl säga till om bilen inte klarar sig till nästa service eller göra anmärkning på att bromsarna snart är slut.

Så var det på min S80, mekanikern sade åt mig att beläggen inte klarade sig till nästa service och skrev in det i protokollet,
Användarvisningsbild
av Strebern
Jag misstänker att jag har hårdare belägg på min bil (de gnisslar rätt ofta), kanske finns bättre originalbelägg?
Någon som vet med säkerhet?
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Jag sitter i lite samma funderingar som trådskaparen, men ställer mig frågande till hur säkerhetssystemen skulle påverkas om man byte till kraftigare grejor?
Användarvisningsbild
av Perra83
Verkmästarn skrev:Jag sitter i lite samma funderingar som trådskaparen, men ställer mig frågande till hur säkerhetssystemen skulle påverkas om man byte till kraftigare grejor?
Säkerhetssystem fungerar nog inte sämre. Adaptiva farthållaren bromsar väl mest bak.

Jag vill oxå ha större. 300mm är inte mycket att skryta med när sommardäcken sitter på.
av pak7
Har precis haft service på min för nån vecka sen.
Igår tog jag isär fram för att det pep och gnisslade ibland.
Det kärvade ju naturligtvis och gled inte fritt alls...
Tycker nog att den bromsat lite försiktigare på sista tiden så det va inte jättekonstigt alls.
MEN.. Det märkliga är att bakbromsarna är snart slut medan fram är jättefina :shock:
Det har jag aldrig varit med om förr! Skivor bak har ju nästan alltid rostat sönder på grund av kass bromsverkan på andra bilar,medan på denna så tar det verkligen ordentligt.
Har aldrig varit i närheten av att ha såna bromsar innan tror jag.
Konstigt att de har slitits mer bak då inga hjul gått tungt på nåt sätt heller?
Har ingen adaptiv farthållare...
Användarvisningsbild
av Perra83
Med mer broms bak så niger inte bilen lika mycket. Kör man lagligt fördelas säkert stor det av bromsverkan till bakbromsarna.
5900mil har min V60 rullat och beläggen bak är snart slut.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]