Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrmuscle
Finns det någon T6 VEA ute på vägarna?

Jag hade hoppats på att det ska dyka upp någon begagnad sådan snart om någon hade ändrat sig ganska snabbt:)

Någon här som kör en sådan och kan berätta något kul?

Vad tror nu om månadskostnaden på en sådan jämfört med en T6 VEA 2015?

räknar med att det skiljer ca 3dl/mil i bensin vid blandad körning. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mrmuscle skrev: Vad tror nu om månadskostnaden på en sådan jämfört med en T6 VEA 2015?

räknar med att det skiljer ca 3dl/mil i bensin vid blandad körning. Kan det stämma?
Du är intresserad av månadskostnad? Strunta i förbrukningen och fundera på värdeminskningen istället.
Användarvisningsbild
av crumpets
T6 VEA har väl tillverkats drygt ett år nu. My15 var VEA.

Menar du T6 AWD?
av Mrmuscle
Jag är främst ute efter en t6 vea -15. Men blir
Förmodligen lättare att få tag på en t6 awd -15.
Funderar lite på förbrukningskostnaden samt värdeminskningar såklart.
Men om dem är lika gamla så.....

Men om det är en awd så är enda positiva med en -15 istället för en -14 premium sound ....
av Mccartney
Borde inte T6awd stå sig bättre än en T6 vea, med tanke på att 6an inte tillverkas längre(förutom polestar) så borde den bli het på beg marknaden. T6vea kommer nog att rasa i pris när det kommer ut en T6 vea med awd.
av mikebike
Mccartney skrev:Borde inte T6awd stå sig bättre än en T6 vea, med tanke på att 6an inte tillverkas längre(förutom polestar) så borde den bli het på beg marknaden. T6vea kommer nog att rasa i pris när det kommer ut en T6 vea med awd.
Ja, vem vill ha en framhjulsdriven bil med 300+ hästar?
Jag gick över till AWD efter att ha kört V40 T4 med 235 hästar ett par år.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan tycka vad man vill om T6 AWD, det är en fantastisk motor/bil, men jag tror tyvärr inte att den kommer vara speciellt eftertraktad av den stora massan som begagnad framöver. T6 VEA är nog mer eftertraktad som begagnad pga den lägre bränsleförbrukningen. Folk är livrädda för bränsleförbrukningen...

Det är min gissning...
av least
Det är underligt att fokus ligger på bränsleförbrukning men de flesta bortser från värdeminskning och körupplevelse. :)
av Mccartney
MartinS skrev:Man kan tycka vad man vill om T6 AWD, det är en fantastisk motor/bil, men jag tror tyvärr inte att den kommer vara speciellt eftertraktad av den stora massan som begagnad framöver. T6 VEA är nog mer eftertraktad som begagnad pga den lägre bränsleförbrukningen. Folk är livrädda för bränsleförbrukningen...

Det är min gissning...
Håller med dig att det kan bli så att bränslepriset stiger så pass mycket så att folk helt enkelt inte har råd med en T6 AWD:)

Men tittar man på volvo bilarna med V8 så verkar det som att de går åt som smör så fort de kommer ut på beg marknaden. Så det känns som att 6an också kommer att bli rätt så populär bland de som har råd och vill ha en 6a:)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror kanske inte bränslepriset kommer stiga så mycket, det har ju legat ganska stilla de senaste fem åren (Januari 2010 hade ganska exakt samma priser som Januari 2015).

Däremot kommer skillnaden mellan en törstig och en "normal" bil bli större, och därmed kommer det helt enkelt bli för stor skillnad mellan en T6 VEA och en T6 AWD. För 5 år sedan var "allt under en liter milen är ok", idag vill folk gärna under halvlitern för att det skall kännas okej.

Till och med jag som hatar oljedrivna bilar börjar överväga en D5:a i nästa bil. Vart är värden på väg.... :shock: :shock:
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]