Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
Har länge "suktat" efter en ny V60- helst en R-design med massor med extrautrustning. Kör väldigt lite så en bensinare är det som gäller..
Tyvärr kom husrenoveringen emellan, men nu börjar det närma sig ett bilköp. Ny eller bättre begagnad.

Har alltså spetsat in mig på V60, men..
Har noterat att man säljer ut V40 T3 i Ocean race-utförande. För cirka 230K får man en metallicfärgad bil med läder, bensinvärmare, xenon och en hel del annat- känns riktigt prisvärt!
En V60 skulle gå på många sköna tusenlappar till..
Egentligen skulle jag vilja ha en automat, men är beredd att göra kompromisser. De erbjudande man har på T3 Ocean race har inte varit med automat och det är ju ändå den äldre automaten- den 8-växlade finns väl inte till T3..

Hur som helst- frågeställningen är till Dig som kört och åkt i både V40 och V60- är det någon större storleksskillnad?
Jag och frugan åker mest ensamma, möjligen åker lilla vovven med. Har provsuttit båda modellerna, men det var ett bra tag sedan och jag har inte varit i någon bilhall och jämfört. Något jag givetvis skall göra, men på detta eminenta forum finns säkert de som kan dela med sig av sina egna erfarenheter.

Kan man "leva" med en V40 eller är det bättre att plundra banken och köra på en V60? Känns lite trist att köpa en begagnad 2 år gammal V60 när mn kan få en fabriksny V40 för samma pengar.
Vänligen, dela med Dig av Dina erfarenheter!!
av mikebike
Det är ganska stor skillnad när det gäller bagageutrymmet. Det är klart mindre i V40, och tröskeln är rena katastrofen.
Hur stor är vovven?
När det gäller övriga utrymmen så tycker jag inte att det är någon större skillnad i framsätet, men baksätet är (ännu) mindre på V40.
av Droopy
Har kört ett flertal V40 och V60 och V40 är riktig rymlig i förarmiljön men bagaget är obefintligt och i baksätget vill ingen vuxen sitta. V40in är en riktig rolig bil att köra och supersmidig men det största minuset är komforten, i motorvägsfart är den hemsk, tyvär. Men kan man leva med komforten och kör för det mesta ensammen med en passagerare och inet har behov av något bagage är det bara att slå till.

V40in kändes mer premium än många andra småbilar i klassen, tyckte jag.
av Linqid
Droopy skrev:Har kört ett flertal V40 och V60 och V40 är riktig rymlig i förarmiljön men bagaget är obefintligt och i baksätget vill ingen vuxen sitta. V40in är en riktig rolig bil att köra och supersmidig men det största minuset är komforten, i motorvägsfart är den hemsk, tyvär. Men kan man leva med komforten och kör för det mesta ensammen med en passagerare och inet har behov av något bagage är det bara att slå till.

En V40 hemsk i motorvägsfart? Var vissa får sina preferenser ifrån kommer jag aldrig att förstå.. :)

Ang automat och T3 kommer den motorn aldrig att få någon 8-växlad låda. Även den nya generationen T3 (på 152 hk) kommer ha en 6-stegad låda, men en ny sådan.
Tack för svaren så här långt.
Att bagaget inte är så stort var jag förstås medveten om.. Får nog ta mig ner till Volvohandlaren och provsitta, provlasta och provköra..
För att avgöra hur illa det är.. Vovven är en liten Pinscher så hon kan nog få plats- med råge!

Komforten i motorvägsfart lät tråkigt och lite överraskande.. 17"-hjulen kanske låter mycket. Även där en anledning att testa själv. Frågan är dock om det verkligen skiljer i ljudkomfort mellan V40 och V60- det trodde jag inte!
av Droopy
Linqid skrev:
Droopy skrev:Har kört ett flertal V40 och V60 och V40 är riktig rymlig i förarmiljön men bagaget är obefintligt och i baksätget vill ingen vuxen sitta. V40in är en riktig rolig bil att köra och supersmidig men det största minuset är komforten, i motorvägsfart är den hemsk, tyvär. Men kan man leva med komforten och kör för det mesta ensammen med en passagerare och inet har behov av något bagage är det bara att slå till.

En V40 hemsk i motorvägsfart? Var vissa får sina preferenser ifrån kommer jag aldrig att förstå.. :)

Ang automat och T3 kommer den motorn aldrig att få någon 8-växlad låda. Även den nya generationen T3 (på 152 hk) kommer ha en 6-stegad låda, men en ny sådan.

Det är ju bara mina åsikter och jag jämför med med egen v70 T4a som är grymt komfortabel på motorvägen, den jämförelsen blir ju kanske inet helt rättvis men jag tyckte att V40n var högljudd så fort man kom mot 80-90kmph och jag har kört ett flertal, men som sagt det är bara min åsikt.

Jag hade en ny Kia ceed för några år sedan, den var fruktansvärd på vinterväg med v´dubbdäck och man kunde knappt överleva på sommardäck, jag körde Sundvall-Stockholm Tur och retur i den och var helt slut i skallen av allt väglkjud.

Min faster köpte en likadan ny och hon åker 3000mil per år det mesta sommartid då hon åker land och riket runt och golfar. Jag frågade hur hon kunde stå ut med att åka runt i Kian så många mil per år, med tanke på den usla komforten, hon tyckte den var tyst som natten, då kom hon ifrån en 12å gammal mitsubish. så visst har vi alla olika referenser.

Jag skulle dok inet sätta mig och åka 100mil i en V40, det vet jag.
av Linqid
Jag sa aldrig att du hade fel eller att du inte får ha din åsikt, jag konstaterade kort att man aldrig slutar förvånas. :) Att påstå att V40 är hemsk i ett visst avseende är ju rätt stark kritik.

Jag kör själv en V70 T4 och visst är den komfortabel till tusen, men jag hade inte haft några som helst problem att bila en längre sträcka i en V40. Jag tycker personligen att V40 är den mest "mogna" bilen i sin klass och upplever den som både rejälare och mer komfortablare än många konkurrenter.
av V40CC
Hej.

Jag har en V40 CC och det är främst jag och min sambo som åker runt i den. Ibland har vi med folk så att det blir helt fullt i bilen. Men jag tycker att det fungerar skitbra, det säger de andra som brukar åka med ockjså. Bilen är liten, jämfört med en V60 när det kommer tillbaksäte och bagage. Men det är som det skrivits innan här väldigt bra med utrymme i framsätena. Och om det nu är så att man oftast åker enbart två personer plus hund emellanåt, varför behöve rman ha en stor kombi? JAg skulle satsa på en V40 utifrån det du skriver.
Användarvisningsbild
av Perra83
V60 utan tvekan.

Med hus så köps alltid något som är lite skrymmande. Ska hunden med bör en bur få plats. Jag har gärna en bil som är lite för stor än för liten.
Provkör en bil över en helg så vet ni.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hej, lycka till med ditt kommande bilköp. Det där med kass komfort på motorväg känner jag inte vid mig, går bra att åka 200 och samtala i V40, vilket som sagt inte alla småbilar fixar.
Sen vet jag inte hur man får ner en v40 Ocean Race i de priserna, men det låter prisvärt.
Vilken du ska välja, tja jag är partisk men bilder säger en hel del: (iof en CC)

Bild
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]