Exquattro skrev:Jag fattar inte för mitt liv hur man kör om inte 190 dieselhästar räcker till för omkörning.
Låter som ett personligt problem

...
Allt beror väl på vad man refererar till och vart man kör - på motorväg räcker D4 till för där finns oändlig marginal. Snurrar man som jag ett par 100 mil på landsvägar mellan Sala, Västerås, Mariefred, Örebro, Norrköping m.m. då får man vänta desto mer på vart man kan köra om - för D4 räcker inte till när jag ligger bakom en tradare vid alla tillfällen.
Men visst, rent sakligt räcker vår andrabil, en Fabia 1.2 tsi med 86hk till, det är inga som helst problem att hålla 120... Men kul, inspirerande eller tillräcklig i den mån är den inte utanför stadstrafik.
Som sagt, jag tycker TS bör provköra bägge varianter och skapa sig en egen uppfattning. Bil handlar oavsett om ganska mkt pengar som det faktiskt kostar, jag betalar hellre något mer för nåt som jag tycker är kul, vill ha och mår bra av än att "tvingas" betala för nåt som bara är nödvändigt. Vi som hänger på denna typ av forum är sannolikt mer bilintresserade än medelsvensson...
JAG tycker D4 är trött och ganska trist. En bra bil att åka, men önskar man lite mer känsla skulle jag valt en D5 eller ännu hellre en T5-> men det är en annan diskussion.