Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordlp
Både D4 och D5 har 4-cylindriga 2.0 motorn. D4 har 190 och D5 225 hk.
Det skiljer ju en hel del i pris.
Vad tror ni? Är det stor skillnad.
Många dyra Audi & BMW verkar ju nöja sig med ca 190hk, så det kanske räcker
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Äh ta den nya D5 så kör du ifrån de flesta Audi och Bmw ;) På dom bilarna brukar väl en större motor 200hk+ dra iväg mycket mer i pris än volvo?
av fredrikwt
De som "bara" har 190 HK är ju instegare från audi och BMW ofta anpassat för tjänstebilsmarknaden. Skulle jag köpa ny Volvo hade jag valt d5, d4 är för trött uppe i hastighet vid omkörningar osv. Men det beror ju så klart på hur man kör och vart man kör. D4 räcker till i 9 fall av 10, säkert fler för de flesta, men den ger inget extra och är ganska trist. Ska du ändå lägga de pengarna, varför inte få det "extra"..?
av III
Det är alltid kul med effekt men jag har en d4 vea och ännu inte märkt att den skulle vara för trött vare sig vid vardaglig körning, släpvagnskörning omkörning m.m. Tvärt om. Mer eller mindre aldrig fullgas. Men inte varit på autobahn och stressat. Så kör man inom trafiksäkerhetsramarna räcker en d3 gott och väl om man inte ska till Tyskland eller kanske har en tung husvagn. Vill man vara snabbast i trafikljusen så är saken en annan. Fast då kanske inte diesel är förstahandsvalet ändå.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska bli intressant att provköra D5 VEA när den blir tillgänglig. Jag kan bara spekulera i att det som sagt (och som tidigare med d4/d5) är högfartsegenskaper som ligger bättre till. Är det någon här som provat den?
av fredrikwt
Som svar på tråden "skillnad?" Ja det är väl högst sannolikt utan ha prövat D5 VEA. Men D4 vea är ingen höjdare i min bok, helt ok, men inte mer. Kör man mkt landsväg där det dessutom går tung trafik som i t.ex. Närke så tycker inte jag den räcker till då är det ofta bara gilla läget o ligga bakom.

Men vad som är tillräckligt och inte är högst subjektivt beroende på vad man är van vid så klart. Jag hade inte varit nöjd med D4. TS behöver nog pröva själv och känna efter.
av Exquattro
Jag fattar inte för mitt liv hur man kör om inte 190 dieselhästar räcker till för omkörning... :shock: Något måste vara fel antingen på förare/bil eller det man jämför denna dieselbil med. Det låter som min beskrivning av min Opel kadett 1,2 med 58hk jag hade i slutet av 80-talet. Där fick man lära sig framförhållning inför omkörning.
av fredrikwt
Exquattro skrev:Jag fattar inte för mitt liv hur man kör om inte 190 dieselhästar räcker till för omkörning.
Låter som ett personligt problem :wink: ...

Allt beror väl på vad man refererar till och vart man kör - på motorväg räcker D4 till för där finns oändlig marginal. Snurrar man som jag ett par 100 mil på landsvägar mellan Sala, Västerås, Mariefred, Örebro, Norrköping m.m. då får man vänta desto mer på vart man kan köra om - för D4 räcker inte till när jag ligger bakom en tradare vid alla tillfällen.

Men visst, rent sakligt räcker vår andrabil, en Fabia 1.2 tsi med 86hk till, det är inga som helst problem att hålla 120... Men kul, inspirerande eller tillräcklig i den mån är den inte utanför stadstrafik.

Som sagt, jag tycker TS bör provköra bägge varianter och skapa sig en egen uppfattning. Bil handlar oavsett om ganska mkt pengar som det faktiskt kostar, jag betalar hellre något mer för nåt som jag tycker är kul, vill ha och mår bra av än att "tvingas" betala för nåt som bara är nödvändigt. Vi som hänger på denna typ av forum är sannolikt mer bilintresserade än medelsvensson...
JAG tycker D4 är trött och ganska trist. En bra bil att åka, men önskar man lite mer känsla skulle jag valt en D5 eller ännu hellre en T5-> men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av 1 fredrikwt, redigerad totalt 0 gånger.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]