Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har lite frågor om kollisionsvarnaren som följer med (?) i driver support-paketet. I morse när jag körde och bromsade in vid ett övergångsställe för en fotgängare, så tjöt det och blinkade i bilen. Det var första gången jag upplevde detta. Konstiga är att jag upplevde som att bilden stod still.

Skulle vilja ha svar på två frågor av expertpanelen! :)

1. Kan denna gå i gång även fast bilden står still?

2. Samt fungerar denna även om jag ex kör fö nära något framförvarande. Exempelvis, jag har ingen parkeringssensor fram. Skulle denna (kollisionsvarnaren) kunna gå i gång om jag kör för nära något på en parkering?

Hur fungerar detta egentligen? :)
Så här säger Volvo :)

Vår kollisionsförebyggande teknik aktiveras när hastigheten överstiger 4 km/h och kan ge dig en ljud- och ljusvarning om du kommer för nära ett framförvarande fordon eller om det finns fotgängare eller cyklister i din väg. Om du inte reagerar och kollisionsrisken blir akut aktiveras autobromsen med full kraft för att undvika eller lindra effekterna av en sammanstötning. Inom ett avstånd på 150 meter övervakar en radarsensor bakom grillen konstant avståndet till framförvarande fordon och digitalkamera bakom vindrutan tar reda på vilka föremål som finns framför dig. Vid dagsljus kan även stillastående eller rörliga fotgängare eller cyklister upptäckas. Om en fotgängare eller cyklist oväntat svänger ut framför din bil, eller om ett fordon framför plötsligt bromsas in (eller står stilla) och systemet känner att en kollision är sannolik, varnar det föraren med en blinkande varningslampa på vindrutan och ett ljudlarm. Dessutom stöder denna teknik förarens inbromsning genom att bromsarna förladdas så att bromssträckan minimeras. Om du inte reagerar på varningen och en kollision hotar att inträffa bromsas bilen omedelbart med full bromskraft.
Om du kör fortare än 4 km/h och hindret på parkeringen är stort nog för att bilen ska se det så kommer den varna, men troligen kommer du inte kunna köra så fort som det behövs.

Den varnar inte för saker som lyktstolpar och skyltar men räcken och vägarbetarkoner/staket piper det för om man provocerar fram det.
När jag har den adaptiva farthållaren på och bilen framför svänger av från vägen bromsar min bil in farten ganska hårt och kan nästan stanna. Använder den då även bromsarna och lyser bromsljusen? Tycker också att min XC60 har en häftigare motorinbromsning än min förra V70 som inte hade en adaptiv farthållare.
Använder även bromsarna för att hålla farten i nedförbacke och då man minskar farten med rattknappen?
Ja det kan jag bekräfta.. Kör man ner den hastighet man vill ha för snabbt (alltså t.ex från 90-60 så bromsar bilen ner till den hastigheten.. Jag irriterar mig lite på det då jag vill motorbromsa för förbrukningens skull
joel80 skrev:Ja det kan jag bekräfta.. Kör man ner den hastighet man vill ha för snabbt (alltså t.ex från 90-60 så bromsar bilen ner till den hastigheten.. Jag irriterar mig lite på det då jag vill motorbromsa för förbrukningens skull

Jo men bilen har ju "släppt gasen" och ligger ju redan på minsta förbrukning , och kan inte bli mindre med motorbroms, däremot ökar ju slitaget på bromsarna till verkstädernas stora glädje :shock: :shock:
Jag körde ca 80 kmh då vid en busshållplats fick ljud- ch ljusvarning för en stockrekka som var parkerad så att den var en dryg halvmeter på körbanan.Dock ingen inbromsning. Samma skett också då jag kört om en bil som svänger ut från vägen. I första fallet var inte farthållaren på men i det senare gasade jag mot farthållarens inbromsning.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)