Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
När man stänger bakluckan på min V60 skallrar det rejält.
Jag hade samma fenomen på gamla bilen (XC60) och då var det nummerplåtshållaren av plast som slamrade mot bakluckan.
Detta försvann när jag bytte till en hållare av plåt.
Jag köpte en rostfri nummerplåtshållare till denna bil, men ljudet försvann inte, det blev bara lite lägre.

Finns det något inne i luckan som kan skallra, eller är "klädseln" på insidan som skramlar mot själva luckan?

Som det är nu får jag Flashbacks från min 360:a på 80-talet som hade jalusi på bakrutan! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av hållundan
Upplevde också att stängningsljudet på min gamla V60 MY12 var helt ofantligt brötigt och skramligt. Jag skummade upp bakom skylthållaren, men fick ändå inte riktigt ordning på det. Hade tydligen varit ett gäng olika "corrective actions" mellan årsmodellerna då min servicetekniker hade sett flera olika varianter av dåliga lösningar.

Jag hann byta bil innan jag grävde ner mig än mer i det igen. Stängningsljudet på XC70/V70 är ljusår mycket trevligare än på V60...
av mikebike
hållundan skrev:Upplevde också att stängningsljudet på min gamla V60 MY12 var helt ofantligt brötigt och skramligt. Jag skummade upp bakom skylthållaren, men fick ändå inte riktigt ordning på det. Hade tydligen varit ett gäng olika "corrective actions" mellan årsmodellerna då min servicetekniker hade sett flera olika varianter av dåliga lösningar.

Jag hann byta bil innan jag grävde ner mig än mer i det igen. Stängningsljudet på XC70/V70 är ljusår mycket trevligare än på V60...
Ja, min gamla V70 hade inget skrammel alls, men även XC60:n blev ganska bra efter byte av nummerplåtshållare.
V60:n låter även utan nummerplåt.
Alla tre har väl baklucka av plast?

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]