Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Mot slutet av året är det dags att beställa nästa bil. Det blir en XC60 igen, första gången någonsin jag byter bil utan att byta modell. Finns massor av detaljer att bestämma sig för, en av dem är "Polestar eller inte". Eftersom det är tjänstebil så är Polestar enda trimningsalternativet, BSR och annat är inte tillgängligt för mig.

Men det jag tvekar på nu är om man inte får väldigt lite för pengarna? Min förra D5:a var trimmad, då har jag för mig att effekten steg från 205 till 230 kusar. Men i MY16 har ju D5:an redan 220 hk utan trimmet, och vad man får med trim har väl inte ändrats? Eftersom priset är detsamma känns det som att "priset per extra hästkraft" mer än fördubblats. Tänker jag rätt, eller har även Polestar höjt effekten på MY16?
Användarvisningsbild
av PaNi
XC90_Executive skrev:Tror inte Polestar finns till MY16 än.
Det går i alla fall att beställa, och enligt "Bygg din Volvo" får du 230 hp & 470 Nm, dvs precis samma som förra året.
D5 awd är numer 47.000kr dyrare än D4 awd och för det får man bara 30hk mer och det är samma motor.
Användarvisningsbild
av PaNi
Fick det här svaret från Polestar när jag frågade om de kommer att höja sin nivå nu när orginaleffekten ökat:

Vi kommer endast att lansera ”en optimering” till de fordon vi erbjuder en optimering.
Värt att tänka på är att vi inte jagar toppeffekt, speciellt inte på diesel bilar. Här är det Vridmomentet som spelar roll. Både i toppen och även i mellanregistret. Och där har vi lyckats pressa ditt motoralternativ väldigt bra.
Användarvisningsbild
av PaNi
Hej igen.
Gör ett nytt försök att hitta någon som har upplevt skillnaden i en D5 AWD MY16 med och utan Polestar. Är det lika liten skillnad i verkligheten som på pappret, eller är praktik och teori helt olika saker?

Tacksam för alla synpunkter, snart dags att beställa.
Användarvisningsbild
av PeterNi
Tror ni att det kommer till XC60 D4 AWD Automat MY16?

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]