Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Har haft min V60 Ocean Race T3 sedan december och är sjukt nöjd!

En grej som jag undrar över är bränsleförbrukningen och T3. Dom första månaderna låg snittförbrukningen på runt 8,1. Den har dock ökar den senaste tiden till 8,8. Trots samma sträckor och körstil.

Låter det lite högt? Vad har ni andra med T3:or ca?
av mattiasv60
Hej,
jag körde en T3a under nästan 4 år och den varierade med allt från 0.7 vid långkörning till uppemot litern vid småkörningar (och bortåt 1.5 med husvagn :lol: ).
Det jag märkte (som väl inte är T3-specifikt) är att förbrukningen gick ned ca 0.5dl/mil med vinterdäcken (205/60 16) jämfört med sommardäcken (235/45 17).
Inte så att sommardäcken kommit på för dig ännu ?

/Mattias
Användarvisningsbild
av volvobrasse
mattiasv60 skrev:Hej,
jag körde en T3a under nästan 4 år och den varierade med allt från 0.7 vid långkörning till uppemot litern vid småkörningar (och bortåt 1.5 med husvagn :lol: ).
Det jag märkte (som väl inte är T3-specifikt) är att förbrukningen gick ned ca 0.5dl/mil med vinterdäcken (205/60 16) jämfört med sommardäcken (235/45 17).
Inte så att sommardäcken kommit på för dig ännu ?

/Mattias
Nej, mina 18" åker på om en vecka :) Oj, då lär den dricka ännu mer då:)? Då lär den ju gå upp över 9dl/milen :(
av Linqid
Inte en V60 och inte ens en Volvo men för jämförelsens skull. Vi har en 116i MY15 med manuell låda. Bensinare på 136 hk i en liten 1-serie, ligger på ca 0,8 l/mil med 16" friktionsdäck... Inte direkt imponerande, men ska kanske ändå tas med en nypa salt då det är sonen som kör den mest. Som jämförelse ligger min V70 T4 med automat på ca 0,9 l/mil.

Jag tycker inte att 0,8 l/mil i en bensindriven V60 är något konstigt. Mycket beror nog på körstil.
av TobbeViktor
Skulle nog säga att det beror mycket på hur och var du kör.
Min ligger nog runt 0,6 på motorväg och pendling till jobbet. Blandat runt 0,8.
Har dock en S70 2,5T att jämföra med, så är nöjd i jämförelse. :D
Användarvisningsbild
av ersj
Jag har en T3 dock en V40. Den har för mig dragit mellan 0,61 och 0,64 (uträknat vid pump) vid mestadels relativt lugn landsvägskörning. Bilen har inte gått 500 mil än.
av Lövet
Jag snittade 0,75 med min V60 T3. Då är jag inte rädd för gasen...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Alltså bara för att förtydliga. Det jag menar är inte att T3:an över lag är törstig! Utan det jag undrar över är varför den tenderar att dricka mer efter 4 månaders körning:) Alltså jag märker att förbrukningen gått upp. Jag kör på samma sätt nu som när jag hämtade ut bilen. Det brukar väl vara tvärtom? :) Kan tycka att runt 9dl/mil är kanske lite väl högt på en T3:a? Från början låg jag runt 8 som sagt.

Finns säkert en rimlig förklaring till detta! Konstiga är att min körstil är närmaste identisk samt sträckorna är detsamma varje dag :)
av Lövet
Med 99% sannolikhet har det med körsättet att göra.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lövet skrev:Med 99% sannolikhet har det med körsättet att göra.
haha ok, jag få nöja mig med 1% möjlighet till någon annan anledning :)
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]