Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
D4 motorn får 190 hk. Jag misstänker att Volvo skaffar sig reklam med att gå ut med den nyheten.
D4:a har haft 193 hästar bromsbänkat av TeknVärld redan i första testet för ett halvår sedan ungefär. Det kan vara så att de har "spätt" på 193 effekten
ytterligare med uppgraderingen. Eller så har det aldrig skett en uppgradering :o
Användarvisningsbild
av ThomasT
MångaVOLVO skrev:D4 motorn får 190 hk. Jag misstänker att Volvo skaffar sig reklam med att gå ut med den nyheten.
D4:a har haft 193 hästar bromsbänkat av TeknVärld redan i första testet för ett halvår sedan ungefär. Det kan vara så att de har "spätt" på 193 effekten
ytterligare med uppgraderingen. Eller så har det aldrig skett en uppgradering :o
Du kan inte jämföra mätningar gjorda i olika bänkar, eller ens jämföra siffror ifrån olika källor.

.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Det kan jag visst. Teknikens Världs uppgifter kan ni lita på.Kom ihåg det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
MångaVOLVO skrev:Det kan jag visst. Teknikens Världs uppgifter kan ni lita på.Kom ihåg det.
Jo men nu jämförde du ju mot Volvos siffror... och då blir det svårt att jämföra om man ska vara så noggrann som på några hk. Mäter Teknikensvärld fortfarande i en Rototestrigg, som då i detta fall ska jämföras mot siffror mätta direkt i bänk? Jag säger inte att någon metod mäter fel, man måste bara vara på det klara att de mäter olika saker.

.
av mikebike
ThomasT skrev:
MångaVOLVO skrev:Det kan jag visst. Teknikens Världs uppgifter kan ni lita på.Kom ihåg det.
Jo men nu jämförde du ju mot Volvos siffror... och då blir det svårt att jämföra om man ska vara så noggrann som på några hk. Mäter Teknikensvärld fortfarande i en Rototestrigg, som då i detta fall ska jämföras mot siffror mätta direkt i bänk? Jag säger inte att någon metod mäter fel, man måste bara vara på det klara att de mäter olika saker.
Nej, de mäter på rullande landsväg.

http://www.lundbladmotor.se/
Användarvisningsbild
av Rillee
193 hästar vid hjulen? Inte konstigt att vea d4 känns så pigg.
av mikebike
Rillee skrev:193 hästar vid hjulen?
Nej, naturligtvis inte.
De räknar upp det uppmätta värdet med hänsyn till förluster mm och det är där det kan bli fel....
Användarvisningsbild
av ThomasT
mikebike skrev:
ThomasT skrev:
Nej, de mäter på rullande landsväg.
Jaha, sedär... ja då blir det ännu mer vanskligt att jämföra med fabrikssiffrorna.
mikebike skrev:
Rillee skrev:193 hästar vid hjulen?
Nej, naturligtvis inte.
De räknar upp det uppmätta värdet med hänsyn till förluster mm och det är där det kan bli fel....
Jag tycker nog man ska försöka undvika att säga att man mäter "fel". Det viktiga är att förstå att olika utrustningar samt olika mätprocesser ger olika resultat och att det egentligen inte går att jämföra resultaten med någon större noggrannhet. Sedan kan folk givetvis även göra fel vid mätning samt att maskinen kan vara okalibrerad... så resultaten kan bli konstiga.

.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Tänkte på BMW (kanske bara förr) de uppgav för låga effektsiffror. Tror att de fick lägre försäkringspremier USA.
Volvo uppgav 183 eller 184 hk när motorn kom.
Jag håller med om att bilen känns mycket pigg.
Användarvisningsbild
av Rillee
Nu har jag inte mycket jämföra med. Hade en s60 2.4 170 hk innan. Fast att man tok varvade den så kändes det aldrig som att den hade 170 hk. Så kan nog hålla med att min d4 vea har fler hästar än vad pappret säger.

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]