Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Dags nu att byta bakre bromsbeläggen på min XC60-09 10000 mil. Jag har ingen elektronisk utrustning för att frigöra den elektriska handbromsen. Jag är ganska van amatörbilmekare och har bytt många bromsklossar under årens lopp, Denna gång är det första gången med en elektrisk handbroms.
Jag gissar att det går att ordna på något sätt genom att mekaniskt återställa kompensatorn för förslitningen .
Någon som har gjort detta och gärna en beskrivning hur ni gjort. Tacksam för svar, Finns det även någon bild blir jag ännu gladare,
Hälsar
Ulf
Användarvisningsbild
av StefanN
Denna lathund tänkte jag följa.

*Använd en 13mm samt en 15mm fastnyckel och lossa oket från glidpinnarna.
*Gör rent runt skarven ok/elmotor ,vänd upp elmotorn och lossa den med torx T30.
*Använd M8 intolv(vet ej om det är rätt benämning men så står det på min bitslåda iaf) och skruva tillbaks axeln medsolsför hand tills det tar stopp.
*Tryck in kolven(jag använde en tving och en hylsa för att inte trycka på axeln till handbromsen).
*Här bytte jag skivan
*Montera tillbaks motorn(jag bytte ut torxen mot vanlig insex då det är så dåligt djup på orginal nyckeltag i torxskruven )
*Sätt dit nya beläggen med de nya glidblecken.
*Sätt dit oket och dra fast med de nya skruvarna som medföljer.
*Tryck på bromspedalen några ggr tills den stumnar. Lägg på handbroms (motorn kommer att gå några sek).
*Sätt på hjul och upprepa på andra sidan.
Hej
Tack för bra länktips och för en bra beskrivning, Jag följde den och det gick lätt och bra, tills,,elmotorn skulle lossas med de 2 torxskruvarna. De satt så hårt att jag inte vågade chansa att ta i så mycket att skruvarna kanske skulle förstöras.
Nu var det lite mer kvar av beläggen än jag trodde, så de blev återmonterade.

HYRA AV INSTRUMENT FÖR ATT LOSSA HANDBROMSEN ELEKTRONISKT.
Biltema säljer en box för ca 800 kr som man kan frikoppla handbromsen via elektronikboxen. Det känns lite för mycket att köpa en bara för en enda gång.
Därför undrar jag om det finns någon i norrförort till Stockholm som jag skulle kunna få hyra en sådan utrustning och därigenom slippa montera bort elmotorn?
Jag bor själv i Täby och hyr gärna en elektronikbox i norrförort,
Tacksam för svar, och i så fall kan vi maila varandra i nästa steg.
'MVH
Ulf
av Ulf13
Hej
Kan man frikoppla handbromsen med en Vida-diceboxen? Googlade lite om var man köpa och priser och det landade inkl. frakter på ca 100$ dvs. ca 1000 kr.
Dessutom verkar det vara en del problem med att ladda upp mjukvaran, men det är kanske bara för jag är en glad pensionär?
Den viktigaste frågan kvarstår om det går att frilägga den elektriska handbromsen med Vidaboxen. Är svaret ja gäller det att hitta någon som är villig att hyra ut den under någon dag. Fortsätt gärna och berätta om det går.
Hälsar
Ulf
Användarvisningsbild
av MartinS
Ulf13 skrev:Hej
Kan man frikoppla handbromsen med en Vida-diceboxen?
Absolut, den kan man göra allt med förutom att ladda in programvaror i bilen.
av Ulf13
Hej
Tack för alla bra svar.
Jag kommer nog att använda den enkla bra metoden som den sista skribenten hänvisade till att enkelt köra elmotorn baklänges.
Det verkar inte finna några databoxar att hyra och att köpa en bara för ett arbete är lite overkill.
Än en gång tack
Ulf
av Ulf13
Hej
Nu är det dags att byta bromsklossar bak. Jag tänkte använda mig av systemet att köra bromsmotorn baklänges med 12 volt och flatstift enligt den beskrivna metoden som finns länkat till tidigare. Jag har ingen Vida och har försökt att skruva isär elmotorn enligt det andra förslaget, men skruvarna sitter så hårt att jag inte vill riskera att få torxen runda.
MIN FRÅGA
Hur tar man isär kontaktstyckena utan att skada dom. Det är ju viktigt att de är absolut täta även efter isärtagning och hopsättning med tanke på det utsatta läge de har med salt, vatten och annan skit.
Tacksam för svar och jag hoppas att jag ska kunna fixa det i veckan.
/Ulf
Hej alla
Nu är det klart med elmotortekniken som finns beskriven i en annan tråd på CX70II forumet.
Allt enligt de förslag som fanns där i den tråden. Vilket bra forum detta är och tack för hjälpen.
Inga felmeddelande och handbromsen verkar fungera på samma sätt som tidigare.
Däremot var det jobbigt att dela på kontaktdonen trots att jag använde en liten skruvmejsel.
Höll på att ge upp men det släppte så småningom och sedan var det bara att följa instruktionerna här av de som gjort det med denna teknik
Hälsar
Ulf

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]