Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Dags nu att byta bakre bromsbeläggen på min XC60-09 10000 mil. Jag har ingen elektronisk utrustning för att frigöra den elektriska handbromsen. Jag är ganska van amatörbilmekare och har bytt många bromsklossar under årens lopp, Denna gång är det första gången med en elektrisk handbroms.
Jag gissar att det går att ordna på något sätt genom att mekaniskt återställa kompensatorn för förslitningen .
Någon som har gjort detta och gärna en beskrivning hur ni gjort. Tacksam för svar, Finns det även någon bild blir jag ännu gladare,
Hälsar
Ulf
Användarvisningsbild
av StefanN
Denna lathund tänkte jag följa.

*Använd en 13mm samt en 15mm fastnyckel och lossa oket från glidpinnarna.
*Gör rent runt skarven ok/elmotor ,vänd upp elmotorn och lossa den med torx T30.
*Använd M8 intolv(vet ej om det är rätt benämning men så står det på min bitslåda iaf) och skruva tillbaks axeln medsolsför hand tills det tar stopp.
*Tryck in kolven(jag använde en tving och en hylsa för att inte trycka på axeln till handbromsen).
*Här bytte jag skivan
*Montera tillbaks motorn(jag bytte ut torxen mot vanlig insex då det är så dåligt djup på orginal nyckeltag i torxskruven )
*Sätt dit nya beläggen med de nya glidblecken.
*Sätt dit oket och dra fast med de nya skruvarna som medföljer.
*Tryck på bromspedalen några ggr tills den stumnar. Lägg på handbroms (motorn kommer att gå några sek).
*Sätt på hjul och upprepa på andra sidan.
Hej
Tack för bra länktips och för en bra beskrivning, Jag följde den och det gick lätt och bra, tills,,elmotorn skulle lossas med de 2 torxskruvarna. De satt så hårt att jag inte vågade chansa att ta i så mycket att skruvarna kanske skulle förstöras.
Nu var det lite mer kvar av beläggen än jag trodde, så de blev återmonterade.

HYRA AV INSTRUMENT FÖR ATT LOSSA HANDBROMSEN ELEKTRONISKT.