Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikaelB
Hej,

När jag kör på 4 eller 5 växeln med min MY12 V60 D3 vid 1500varv och ska köra om och trycker ned gasen så varvar den direkt upp till 2000varv och ligger kvar där tills varvtalet kommer dit och senare går vidare. testade att köra samma vid 3ans växel och 6ans men då var det inga problem utan gick upp i varv som vanligt.

Jag har inga problem med att få i och ur växlar utan fungerar bra att byta växlar. Undrar om någon haft något liknande eller om de är ett första tecken på att kopplingen börjar bli dålig?
Användarvisningsbild
av iigloo
MikaelB skrev:Hej,

När jag kör på 4 eller 5 växeln med min MY12 V60 D3 vid 1500varv och ska köra om och trycker ned gasen så varvar den direkt upp till 2000varv och ligger kvar där tills varvtalet kommer dit och senare går vidare. testade att köra samma vid 3ans växel och 6ans men då var det inga problem utan gick upp i varv som vanligt.

Jag har inga problem med att få i och ur växlar utan fungerar bra att byta växlar. Undrar om någon haft något liknande eller om de är ett första tecken på att kopplingen börjar bli dålig?
Låter som att kopplingen börjar ta slut? Inga övriga tecken som skrap vid växlingar eller svårt att få i växlarna?
av MikaelB
iigloo skrev:
MikaelB skrev:Hej,

Låter som att kopplingen börjar ta slut? Inga övriga tecken som skrap vid växlingar eller svårt att få i växlarna?

Hej,

Nej inga problem alls med växlingarna. fungerar bra när bilen är kall men när den blir varm så börjar problemet börjar. Jag får gasa mjukt så fungerar det men gasar jag för hårt börjar den "slira".
av MikaelB
MartinB82 skrev:Min hade liknande symtom, men det kom och gick lite. Var packboxen till drivaxeln som var kass, så det skvätte olja på lamellen.
Blev byte packbox, vxl låds olja och komplett koppling.

Kör också en D3 MY12. Bilen hade gått ca 6500mil då felet uppstod.
Hej låter rätt troligt att min kan ha råkat ut för samma fel. att den kommer av och till vet du om de funkade bra när motorn var "kall och oljan inte fått någon temp" och när du har kört lite längre sträckor som felet dök upp? vad kostade att laga felet för dig?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av MartinB82
MikaelB skrev:
MartinB82 skrev:Min hade liknande symtom, men det kom och gick lite. Var packboxen till drivaxeln som var kass, så det skvätte olja på lamellen.
Blev byte packbox, vxl låds olja och komplett koppling.

Kör också en D3 MY12. Bilen hade gått ca 6500mil då felet uppstod.
Hej låter rätt troligt att min kan ha råkat ut för samma fel. att den kommer av och till vet du om de funkade bra när motorn var "kall och oljan inte fått någon temp" och när du har kört lite längre sträckor som felet dök upp? vad kostade att laga felet för dig?

Tack på förhand
Har för mig att jag märkte av det när motorn var varm, och man kört en lite längre stund.
Felet åtgärdades gratis då jag hade garanti kvar på bilen.
av MikaelB
LÖST

det var svänghjulet i växellådan som inte var ok. Tidigare ägaren har troligtvis dragit tungt släp med bilen trodde verkstaden.

Nu fungerar den som den ska igen! :)
av Schmoyoho
Hur mycket tungt släp ska man inte behöva dra för att växellådan ska ta stryk av det? Fattar inte det riktigt. Eller är det vanligt att man även på äldre manuella bilar kan göra slut på annat än lamellerna genom att dra tunga släp? Det är ju ändå bara en drygt tre år gammal bil.
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]