Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Nån som kan säga mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta att montera ett 12v-uttag i bagaget på en V60 hos en Volvo-verkstad?

Tack!
av Ajajaja
Verkmästarn skrev:1600-1700 kr ca. Kollade på en Åm-14.
Ajfan, tveksamt om det är värt dom pengarna :???:
av väsby_lasse
Hej
Har en V60 MY12 o gjorde så här.

Det är ganska enkelt att göra själv
Köp uttaget o en säkring med hållare två kablar ca.1m långa gärna sv/rö o en svetstråd ca 1mm
Tag bort uttaget se bild 20 i mont.anvisningen o stoppa in handen framåt så känner du var det förberedda/präglade uttaget är
borra ett hål där o vidga hålet med kniv eller en större borr,så att uttaget passar.
Lyft golvet bild 4,5. bocka en krok på svetstråden o för ned den genom luckan se bild 20 så att du kan se den i underkant av
sidopanelen.sätt fast kablarna i kroken på svetstråden o dra upp dom genom hålet.
Montera abiko anslutningar på kablarna.
Mont.muttern över kablarna o mont.kablarna (rö) på uttaget + skall vara på mittstiftet på 12v uttaget(lite trångt men det går)jag anv. inga verktyg
för att dra muttern endast fingrarna. sitter fast ändå i panelen.
Mont.kabeln (den som du anslöt till hylsan på 12v uttaget)- jordskruv enl.bild 37
Anslut +ledningen till dosan(sitter på golvet)bild 38
Det finns lediga platser som har ständig +matning på undersidan av dosan,anv.mätinstrument eller lampa för att hitta,sätt en säkring på kabeln.
På detta sätt behöver man inte göra så omfattande demontering som beskrivs i monteringsinstruktionen

Lycka till
Användarvisningsbild
av iigloo
väsby_lasse skrev:Hej
Har en V60 MY12 o gjorde så här.

Det är ganska enkelt att göra själv
Köp uttaget o en säkring med hållare två kablar ca.1m långa gärna sv/rö o en svetstråd ca 1mm
Tag bort uttaget se bild 20 i mont.anvisningen o stoppa in handen framåt så känner du var det förberedda/präglade uttaget är
borra ett hål där o vidga hålet med kniv eller en större borr,så att uttaget passar.
Lyft golvet bild 4,5. bocka en krok på svetstråden o för ned den genom luckan se bild 20 så att du kan se den i underkant av
sidopanelen.sätt fast kablarna i kroken på svetstråden o dra upp dom genom hålet.
Montera abiko anslutningar på kablarna.
Mont.muttern över kablarna o mont.kablarna (rö) på uttaget + skall vara på mittstiftet på 12v uttaget(lite trångt men det går)jag anv. inga verktyg
för att dra muttern endast fingrarna. sitter fast ändå i panelen.
Mont.kabeln (den som du anslöt till hylsan på 12v uttaget)- jordskruv enl.bild 37
Anslut +ledningen till dosan(sitter på golvet)bild 38
Det finns lediga platser som har ständig +matning på undersidan av dosan,anv.mätinstrument eller lampa för att hitta,sätt en säkring på kabeln.
På detta sätt behöver man inte göra så omfattande demontering som beskrivs i monteringsinstruktionen

Lycka till
Ok att göra på en gammal 240. Avråder bestämt att borra, löda, klippa och göra egna kopplingar på elen i en ny bil oavsett märke.

Ska det skruvas, ska det göras med originaltillbehör i befintliga och avsedda anslutningar.
av chaffis75
Jag monterade själv uttaget där bak, inte så svårt med tanke på att all el var klar, fanns en fasttejpad sladd som man bara kopplade i uttaget.
Lite kul att göra själv men det är klart lite händig ska man nog vara om man ska göra det.
Fredrik
av Ajajaja
chaffis75 skrev:Jag monterade själv uttaget där bak, inte så svårt med tanke på att all el var klar, fanns en fasttejpad sladd som man bara kopplade i uttaget.
Lite kul att göra själv men det är klart lite händig ska man nog vara om man ska göra det.
Fredrik
Vad har du för årsmodell? Efter vad jag förstått så finns det inte fördraget kablar etc.
Vore dock allt fördraget så det bara var att koppla in så skulle det inte vara några problem,
av chaffis75
Det är en my11. Enligt instruktionerna så skulle de inte finnas fördraget men när jag väl gjorde jobbet så hittade jag den.
Ett sätt att kolla kan ju vara säkringboxen, där fanns en säkring för eluttaget på plats, den borde ju inte finns där om det inte är fördraget.
Kanske detta också beror på vad för utrustning du har i bilen, jag har summun och driver support i min vilket säkert kräver mer av el systemet än om man har bara Momentum, dock en spekulation från min sida.

Fredrik
av III
Till er som funderar på att montera el-uttag i bagaget. Jag har precis monterat ett. Bävade när jag läste monteringsanvisningen. Läste i denna tråd och kan bara instämma. Hur enkelt som helst. Lossade luckan till bakljuset, kände med handen var uttaget skulle sitta, skar ett hål med en vass morakniv. Lyfte ur bagagerumsgolvet och plasten där småprylar kan ligga. Där var kontakterna som kabelmattan skulle anslutas till. Den sladden som skulle till själva uttaget nådde jag med handen när jag tryckte upp den mot luckan för bakljuset. Behövde ingen krok att fiska med. Jordskruven sitter hur bra till som helst. Några buntband monterades så sladden inte ligger och vibrerar. Sen vara det bara att återmontera luckan och bagagerumsgolvet. Tog under timman allt som allt.
Liten ventil i gasspjället B230E

Bytt till en B230E motor från en 740 i min V[…]

Ingen aning men testa att dra ur säkringarna […]

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]