Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suunto
Hej på er,

Bytte till sommardäck i morse på Bilia. När jag åker hem idag från jobbet så blinkar TPMS däcktrycksövervakning symbolen och går sedan över i ett fast sken. Inga info meddelanden. Bilen är en V60 T5 MY15, uttagen i Och -14. Systemet har fungerat fint sedan Oct-14.
Känns som det har med däckbytet att göra (Note: original däck som satt när jag hämtade bilen i Okt), att inte sensorerna får någon kontakt med ECU i bilen.
Vad tror ni? Får svänga in till Bilia imorgon.'

Enligt Instruktionsboken:
Om ett fel uppstår i TPMS-systemet kommer varningslampan i kombiinstru-
mentet att blinka i ca 1 minut och sedan lysa med fast sken. Ett meddelande visas också i kombiinstrumentet.

Fick dock aldrig något meddelande.....

Vad tror ni?
av Tjocken
Har du testat göra en kalibrering och se vad som händer?
Användarvisningsbild
av leiwi
Suunto skrev:Yes! Händer ingenting. Alla däck är gråa.

Tror inte du har inga sensorer i hjulen på din mod -15 du har säkerligen ett indirekt system (iTPMS) som använder ABS givarna för kontrollen, du måste stå still när du försöker kalibrera , själva kalibreringen sker när du sedan börjar köra
Ch nr –239300 använder dTPMS med sensorer i hjulen ch nr 239300- använder (iTPMS) :D :D
av toast
När jag bytte till vinterdäcken (TPMS) så var det inte förrän dag 2 eller 3 som varningen försvann. Jag antog att jag körde för kort sträcka för att kalibreringen skulle slutföras. Jag är inte ens säker på att man behöver manuellt köra en kalibrering. Kan tänka mig att bilen själv känner av att det är nya givare...
Hmm jag har en V60 tillverkad i slutet av nov 2014, kan den då ha iTPMS? Förresten kan man se chassinummret någon annanstans förutom i bilen? Typ minvolvo? Jag hittar inget om det där?
Användarvisningsbild
av leiwi
volvobrasse skrev:Hmm jag har en V60 tillverkad i slutet av nov 2014, kan den då ha iTPMS? Förresten kan man se chassinummret någon annanstans förutom i bilen? Typ minvolvo? Jag hittar inget om det där?

på "min volvo" heter det VIN nr och då är chassinumret dom sex sista i VIN nr

VIN nr syns även i en liten "öppning" i det svarta fältet längst ner i vänstra hörnet på vindrutan
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]