Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#959414
Häromdagen kollade jag hur luftfiltret såg ut och såg då lite skräp i boxen så idag dammsög jag rent boxen och såg detta.

Första "va fan"
Bild

Andra "VA FAN"
Bild

Nog för att det var busväder imorse men inte fasen ska det komma in snö i boxen och inte ens på utsidan av boxen och detta på max 20minuters körning. Botten av luftfiltret var det snö på och självklart blött.

Hittade inget om detta men jag kan knappast vara första personen med detta skrammel?
Senast redigerad av 1 Uninium, redigerad totalt 0 gånger.
#959417
White skrev:Det där ser ju inte så bra ut. :P
Nä,blir att brassa in till Volvo på måndag och höra vad fan det är.Men skulle var kul och höra om nån vet något om detta.
Är detta enda volvon med detta fenomen så hoppas jag på Lotto vinst ikväll. 8)
#959442
Om det är snörök så är det nog svårt att hitta ställen där det inte bakar på snö där luft sugs in (av bilden att döma så verkar det ha varit finkornig snö -> snörök) - motorn är ju också våt för att den smält snön efterhand med sin värme - men det kanske inte räknas här utan bara den osmälta snön ??

jag är ganska säker på att luftfiltret är byggd för att tåla en del vatten utan att själva filtret kollapsar för dom här situationerna - det är inte bara snö som kan ge liknande problem utan även regndimma och dimma som sugs in oavsett hur man vänder insugningtratten till filtret då motorn suger i sig rätt mycket luft, ca 10 m^3 per liter förbränd bränsle om man pratar om bensinare eller diesel vid full gas.

med andra ord gör inte stor sak av något som inte är ett reellt problem.

Traktorer hade ibland cykloner på insuget - men det var inte för regn utan för grövre damm så att man inte behövde rensa luftfiltret allt för ofta
#959448
Det är första gången jag råkat utför nått likande och då är detta inte min första bil eller snö jag åker i. Aldrig vart med om det förut och det ska väl för fan inte byggas upp med snö sådär. Inte en enda bil framför men snöade.
#959462
När man körde traktor i väldigt dammig miljö eller mycket partiklar från arbetsredskapen så kunde det faktiskt dra in så mycket damm att traktormotorn stryptes och bli svag och börja gå illa - samt avgassystemet börja glöda... men att man skall råka ut det på en bil ser jag som ganska osannolikt.

Det värsta jag har varit med om var med en gammal Ford Escort i värsta snögloppet modell att man låg bit efter lastbilarna för att köra i hjulspåren efter dessa för att det gick lättare än att försöka köra upp egna spår - där kom det in så mycket snö genom grillen av snögloppet att det dels smälte en del av detta när den passerade kylaren och resten tog sig förbi och sprejade hela motorn våt och tändningen börja bråka med till en början med en cylinders bortfall och när cylinder två slutade så gick det inte att köra längre - man fick stanna på sidan av vägen och vänta en stund så att motorn fick torka upp av den lilla värmen som fans kvar - starta och det fick gå en stund till för mer värme och sedan försökte man åka igen och två mil senare upprepades historian. Detta har hänt en gång under alla år jag kört bil och det i väder som man efterhand hellre hade suttit kvar och väntat till nästa dag.

För att smälta snö så måste man tillföra värme - motorn håller sig ren från snö eftersom den smälter denna allt eftersom av sin värme - men delar som inte får någon värme någonstans ifrån så blir snön kvar - och av bilden att döma så var det väldigt finpudrig snö nära 0-graderna som hade bakat på och sådan snö är väldigt svår att 'filtrera' undan innan den går in i tex. ett luftfilter och snön stannade först på dess papper.

Förr så hade man också spjäll ställa mellan vinter och sommarläge så att man tog förvärmd (och därmed också torrare) luft från området kring grenröret via några styrplåtar via slang till luftrenare i många bilar - en sådan arrangemang hade nog smält ingående snöpartiklar och torkat insugningsluften tillräckligt för att hålla filtret torrt, vet inte idag hur detta ordnas i plastschabraken som används idag - gissar att man litar på att insprutningssystemen löser allt idag.
#959483
Har aldrig sett något liknande trots 1000-tals mil i snö och snörök.

Kolla om innerskärmen i hjulhuset under är hel och sitter rätt, men det ser ut som att det tryckt in mellan huv och lykta med tanke på var det finns snö. Sitter huven rätt monterad? Är glipan lika stor vid andra lyktan?
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]