Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte25
Tjena,

Börjar med att be moderator lägga tråden rätt om den har hamnat fel :)

Det är så att växellådan på min S60 Drive MY12 senaste veckan har börjat strula.
Det som händer är att växeln hoppar ur när man växlar ner från 3an till 2an och den hamnar då i friläge.
Det kan hända att den hoppar ur direkt som 2an är inlagd och även när man har lagt i 2an och rullat 20-30 meter.

Börjar bli ruskigt less på det här nu, dels för att man känner sig som en körkortselev när det dånar med friläget i och man ger gaspådrag och dels för att en knappt 3 år gammal bil (rullade ur produktion i maj -12) och rullat knappa 6000 mil inte bör strula såhär, jag köper inte det.
Dessutom servad i januari. :-(O)

Det jag undrar är:
-Vad kan felet vara?
-Ett vanligt fel på modellen?
-Bilen är ju självklart försäkrad men vad kostar det att åtgärda detta?

Känns som ett riktigt dåligt köp, en riktig gnisselvagn förövrigt.

Någon med erfarenhet som kan besvara mina frågor?

Tack på förhand!

Mvh/
Matte
av apox
Min V60 Drive MY12 (tillverkad sent 11) är både lådan samt kopplingen bytt på för samma fel, att den hoppar ur 2a växeln. Detta var dock precis innan jag köpte den och jag vet inte vem som stod för det kalaset. Jag antar att kopplingen byttes samtidigt för den ändå är lättillgänglig och inte kostar speciellt mycket. Min bil hade då gått 13000 mil.

Hursomhelst hade jag helt klart åkt till Volvo med det och krävt en lösning. Är bilen köpt privat så är du ju skyddad av KKL och har en treårig reklamationsrätt, även om Volvo har en tvåårig garanti. Skillnaden är att bevisbördan ligger på dig, men det borde ju inte vara så svårt att motargumentera om bilen är skött som den ska (med service etc) för en växellåda i en vanlig bil ska definitivt hålla för mer än 6000 mil.

Edit: Jag tror att jag har kvar Bilias serviceorder på lådbytet om du vill ha en referens till en bil med samma problematik, om Volvo nu skulle börja bråka.
av matte25
apox skrev:Min V60 Drive MY12 (tillverkad sent 11) är både lådan samt kopplingen bytt på för samma fel, att den hoppar ur 2a växeln. Detta var dock precis innan jag köpte den och jag vet inte vem som stod för det kalaset. Jag antar att kopplingen byttes samtidigt för den ändå är lättillgänglig och inte kostar speciellt mycket. Min bil hade då gått 13000 mil.

Hursomhelst hade jag helt klart åkt till Volvo med det och krävt en lösning. Är bilen köpt privat så är du ju skyddad av KKL och har en treårig reklamationsrätt, även om Volvo har en tvåårig garanti. Skillnaden är att bevisbördan ligger på dig, men det borde ju inte vara så svårt att motargumentera om bilen är skött som den ska (med service etc) för en växellåda i en vanlig bil ska definitivt hålla för mer än 6000 mil.

Edit: Jag tror att jag har kvar Bilias serviceorder på lådbytet om du vill ha en referens till en bil med samma problematik, om Volvo nu skulle börja bråka.
Hej,

Ringde Volvo som tar in den om en vecka.
Kollade garantierna och tyvärr har jag kört mer än de 2000 mil (eller 24 mån) som ingår i Bilia MaxiTrygg.
Antar att jag behöver stå för självrisken som jag uppfattade är 20% av kostnaden för åtgärd.
Tycker det är rentav bedrövligt då bilen är exemplariskt skött och servad helt enligt bok.
Inte är väl detta ett normalt slitage och något som jag ska behöva stå för?
Är det någon idé att ta strid eller är det bara att ta fram plånboken och pynta?

Tack för hjälpen med referens .
Mvh/
Matte
av apox
Jag hade själv inte gått med på att ta det själv, eller ens en del av det. Växellådan är underhållsfri och ska hålla bilens livslängd. Jag hade, om Bilia strular, åberopat att det är en konstruktionsmiss och om det så behövs hänvisat till fallet med min bil som fick lådan bytt för exakt samma problem. Jag ska försöka leta bland mina papper imorgon så skickar jag ett PM med serviceordern.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7&start=15 där har du även lite matnyttig information om dina rättigheter som konsument. Skulle Bilia fortfarande inte ge med sig hade jag rekommenderat att du hör av dig till kommunens konsumentvägledare samt tryckt på Volvo Cars själva.

Lycka till!
av matte25
apox skrev:Jag hade själv inte gått med på att ta det själv, eller ens en del av det. Växellådan är underhållsfri och ska hålla bilens livslängd. Jag hade, om Bilia strular, åberopat att det är en konstruktionsmiss och om det så behövs hänvisat till fallet med min bil som fick lådan bytt för exakt samma problem. Jag ska försöka leta bland mina papper imorgon så skickar jag ett PM med serviceordern.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7&start=15 där har du även lite matnyttig information om dina rättigheter som konsument. Skulle Bilia fortfarande inte ge med sig hade jag rekommenderat att du hör av dig till kommunens konsumentvägledare samt tryckt på Volvo Cars själva.

Lycka till!
Tjena!
Så var dagen här, dagen med stort D.
Lämnade in bilen kl 07 och inte förrän kl 16 ringde verkstaden med ett riktigt skitbesked.
Växellådan måste bytas, en lättare begagnad (130 mil) kommer att sättas in. Bara priset på ny låda landar på 39.000 kr.
På det nåt annat krusidull, så hela jobbet landar på cirkus 50.000 kr.
Volvo själva har gått med på att betala 40%.
Resten går försäkringsbolaget, Volvia in och betalar.
Summa summarum slutar min nota med självrisk på 5900 kr.
Inte så mycket trots allt om man ser till det hela var första tanken men sen sjönk det in, precis som jag skrev tidigare.
Bilen köptes begagnad i nov -13 och hade gått inom Volvosektorn, 3400 mil.
Pedantiskt skött och servad By-The-Book.
Nu har den rullat 6200 mil och lådan har rasat med en verkstadstid på 2 veckor.

Har fler någon erfarenhet?
Vilka fler skydd har jag? (Ska läsa andra tråden...)
En jävla röta att jag valde till Trygghetspaketet som ger mig lånebil i 60 dagar.
av spuzz
Så jävla trist! Råkade själv ut för ett haveri, dock kopplat till att när jag trampade i kopplingen så fick jag inte i någon växel med tändningen igång. Tog Volvo fyra veckor att åtgärda och de tyckte jag skulle stå för hyrbilen. Som tur var hade jag fyra månaders garanti kvar. I mitt fall var det ett kugghjul vars kuggar gick av på tre ställen.

Har du vänt dig direkt mot Volvo och påpekat din upplevelse? Borde finnas en vilja av goodwill om du ringer huvudkontoret och skippar verkstadsledet!

Jag fick två lås utbytta på samma premisser på min gamla V60 efter att garantin gått ut. Fick betala hyrbilen enbart, vilket var ok för den dagen som bilen var inne.
av matte25
spuzz skrev:Så jävla trist! Råkade själv ut för ett haveri, dock kopplat till att när jag trampade i kopplingen så fick jag inte i någon växel med tändningen igång. Tog Volvo fyra veckor att åtgärda och de tyckte jag skulle stå för hyrbilen. Som tur var hade jag fyra månaders garanti kvar. I mitt fall var det ett kugghjul vars kuggar gick av på tre ställen.

Har du vänt dig direkt mot Volvo och påpekat din upplevelse? Borde finnas en vilja av goodwill om du ringer huvudkontoret och skippar verkstadsledet!

Jag fick två lås utbytta på samma premisser på min gamla V60 efter att garantin gått ut. Fick betala hyrbilen enbart, vilket var ok för den dagen som bilen var inne.
Riktigt trist, en sak är säker. Aldrig mer en Volvo.
Antar att dem 40% som Volvo går in med är Goodwill då garantierna gått ut?
av matte25
Volvo tycker att jag ska stå för självrisken, detta måste jag ju kunna komma ifrån om dom tar det som ett konstruktionsfel?
Visa sig precis att Volvo tar 75% av dygnskostnaden av hyrbil också.
av matte25
Tjena,
Hämtade ut bilen från verkstaden förra fredagen efter att den stått med rasad växellåda i 2 veckor.
Tji fick jag när jag tänkte att nu blir det väl inga fler problem...

Iförrgår efter att ha haft bilen tillbaka i 5 dagar började det klonka från koppling(?).
Detta sker när växling och gaspådrag sker från 1an till 2an samt från 2an till 3an.
Ibland klonkar det även vid gaspådrag på 3an samt nerväxling från 3an till 2an.

Vad kam detta vara nu då?
Bytt Tankarmatur 240 1986

Antar att du har en b230e i eftersom det är e[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]