Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Då har jag snart haft min V60 T6 en vecka.

Har kört 80% landsväg-motorväg och resterande stadskörning. Tankade idag för första gången och det slutade på att den hade dragit 1.15liter/mil. Vilket jag faktiskt tycker är rätt så bra då jag och min sambo har testat motorn lite grann:)

Bränsleförbrukningen kan man faktiskt rätt lätt få ner om man använder farthållaren. Så fort man nuddar gasen så stiger förbrukningen genast till 2 liter/mil:)

Då jag tidigare har kört en xc70 MY12 så jämför jag V60 med den, och jag får säga att jag är glad att jag tog v60, vilken enorm skillnad i ren skär körglädje. Chassit känns perfekt för landsvägs och motorvägskörning:)

Vad ska man säger om motorn....6 cylindrig...T6a= en njutning varje gång man sätter sig i bilen:) D5an som jag hade tidigare och tyckte var "snabb" bleknar jämfört med denna:) Härligt ljud också i T6an.

Bilen är verkligen ingen sparbössa men en ren njutning och jag är glad att min ÅF kunder ordna fram en av de allra sista T6 AWD:)
av 122Sport
Har strax nått 800mil i min T6:a, har inte nollat medelförbrukningen sedan leverans och den visar precis som din 1.15 l/mil i snitt, är inte heller speciellt mild på gaspedalen.
av mikebike
snejkaj skrev:En rak sexa låter härligt!
Nja, jag tycker min bil är i tystaste laget.

Jag funderar på ett Ferrita-system....
Fast det får ju inte låta för mycket heller!

Någon som har bytt avgassystem?
Volvo har ju också ett "sportavgassystem".
Användarvisningsbild
av joel80
Mccartney skrev:Tankade idag för första gången och det slutade på att den hade dragit 1.15liter/mil. Vilket jag faktiskt tycker är rätt så bra då jag och min sambo har testat motorn lite grann:)
Tankade min V60 häromdagen jag också... Hamnade på 1,16l/mil.. Skillnaden är bara det att min soppa inte kostar med än 9kr/liter..

Åsså lite tråkfarbrorkommentarer...:
Det är kul med snabba motorer.. men jag är helt med på banan att förbjuda bilar som drar så mycket fossila bränslen som transportfordon.. Helt rätt av Volvo att göra om i flottan och sikta på att framtida bilar drar mindre.
av mikebike
joel80 skrev:Det är kul med snabba motorer.. men jag är helt med på banan att förbjuda bilar som drar så mycket fossila bränslen som transportfordon...
Vad är definitionen av "så mycket"?

Jag som kör 1100 mil per år med en törstig bil släpper ut mindre koldioxid än grannen som kör skattefri "miljöbil" 3300 mil per år.

Ta bort fordonsskatten och lägg på 3:- /l på bränslet istället.
Nej lägg absolut inte på 3kr på bränslet! Drabbar ju dom som bor på landsbygden för hårt. 1,15 är ju helt acceptabelt det tycker jag är rätt snålt för att vara en T6a ;)
av Mccartney
Tycker det är tråkigt att sexan och femmorna är på väg att försvinna men förstår att de flesta bilköparna vill ha bilar som dricker mindre:)

Men jag vill aldrig mer köra etanol bil eller diesel bil igen:)
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]