Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoatlantic
På min S60/2015 ser jag i menyen, at jag kann overvåka däcktrycket. Jag har testat med både sommerdäck/felgor, och vinter, men får ingen kontakt.
Skal Volvo inte montera monitorutstyr i däckene som standard? Eller er det extrautstyr, selvom möjligheten er i bilen?
av Rudolfs
Har du gula eller gröna pluppar på däcken i displayen?
av Mccartney
Rudolfs skrev:Har du gula eller gröna pluppar på däcken i displayen?
Jag har gröna pluppar i min display vad innebär det? Kan man bara kalibrera när bilen står still eller det går även när den rullar?
Användarvisningsbild
av leiwi
Mccartney skrev:
Rudolfs skrev:Har du gula eller gröna pluppar på däcken i displayen?
Jag har gröna pluppar i min display vad innebär det? Kan man bara kalibrera när bilen står still eller det går även när den rullar?

Först Dom gröna "plupparna " visar att alla däcken är OK (blir orange om något är galet )

Sedan till frågan ovan vilka bilar som har däcktrycksövervakning

Från och med 1 november 2014 ska alla nya bilar vara utrustade med antingen direkt eller indirekt system. Det direkta systemet innebär att batteridrivna sensorer installeras i varje däck som sedan kommunicerar med bilens övriga system. Systemet mäter exakt lufttryck och temperatur som, beroende på bilmodell, kan läsas av på instrumentbrädan. Det direkta systemet varnar föraren omedelbart om ett däck har lågt lufttryck och visar även vilket däck det handlar om. Detta system använder ABS givarna för att kontrollera hjulets rullomkrets

Vad gäller Volvo så förekommer två system dels direkt system (före 2015) och på nyare bilar ett indirekt system :D :D :D
av Volvoatlantic
Jag er på sjøen nu, skal kolla når jeg kommer hem om två veckor. Om jag husker korrekt, så tryckede jag på kalibrer, och ingenting mer hände den nesta halve time, eller mer.
Användarvisningsbild
av leiwi
nadderf skrev:Tackar! Vilket är det indirekta och det direkta? Är via ABS det nya? vilket är mest pålitligt? Får snart min xc60 MY15 så e väldigt nyfiken på de mesta!
Direkt system är via sensorer i hjulen som är monterade på insidan ventilerna , indirekt system använder ABS givarna och är det nya systemet.
Svårt att säga vilken som är mest pålitlig men en klar fördel med det indirekta systemet (ABS) är att det fungerar oavsett vilka hjul man monterar . Med det direkta systemet måste man ju köpa och montera sensorer i fälgarna

Om man fått en eller flera "orange prickar " så måste en åtgärd göras (justera däcktrycket) innan kalibrering kan genomföras :D :D
av LJN
I helgen körde jag en långtur ner till Göteborg och efter ca. 15 mils körning så får jag varning om lågt däcktryck. Var inne på 3 mackar längs E20 men ingen hade en luftklocka... Shellmacken i Partille har en modern/digital automatisk däcktrycksstation och jag ställde in 2,6 bar och kalibrerade system när jag körde iväg. Nästa dag i Tyskland efter ca. 5-6 mils körning så larmar systemet igen och jag kalibrerar då systemet utan att kontrollera lufttrycken i däcken. Körde sedan hela den dagen i Tyskland och hem dagen efter. Jag tror att felindikeringen beror på att värmeutvecklingen under körning och högre lufttemperatur i kombination med nya "mjuka dubbfria" vinterdäck ändrar rullningsomkretsen så mycket att systemet känner av detta. Får se hur detta utvecklar sig när jag får på sommardäck.
Min V60 har ett indirekt system där ABS systemet känner av omkretsskillnader mellan hjulen.
Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]