Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Jag hade volvo on call på min förra xc70 MY 12 och då använde jag värmaren en hel del. Såg nu att till min v60 så kan man starta motorn genom volvo on call.

Någon som använder denna funktionen? och tycker ni den är bra?
Användarvisningsbild
av Zanders
Trodde bara det va VEA som hade det? Hur som så kan det vara skönt på sommaren att få igång acn innan man sätter sig i bilen, utöver det ser jag ingen vettig mening med det.
av 122Sport
Har den på min T6:a (ingen VEA) och jag använder den minst en gång per vecka, tycker att den är fantastiskt bra!
Startar värmaren först och efter 15-20 minuter motorn, efter 5-10 minuter är allt varmt i kupén, sätten, luften och ratten! :)
Och snälla ni som läser detta.., skrota inte tråden ang miljöpåverkan o dyl! Hade ni varit så krassa hade ni ändå valt att cykla ist för att köra bil o hänga på ett bilforum...
MVh :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
Å nej en miljöbov ;-//

Jag tänker mer hur detta funkar för mej som mekaniker
När du av misstag/bugg í systemet startar motorn när jag tappar ut oljan......

Och du skall hämta din bil och jag står där med en rasad motor för att den startat utan olja

Och NEJ det finns idag inget verkstad mode eller liknande

OM alla kriterier uppfylls för att starta motorn och Appen begär detta så startar motorn
Oavsett olja eller om ev kamrem ar av Finns viss risk att skruva med bilen när denna funktion finnes

kollegan har råkat ut för att kund låst sin bil många ggr
Han har bilen upphissad och tappar ut oljan Hör ett klonk ljud
Tänker inte mer på detta förrän bilen är nere och han skall in i bilen och den är låst med nyckeln i hålet

Jobbigt läge... Första gången så höll vi på säkert 30 min innan vi kom på att ringa kunden och fråga om hon låst bilen
Hon hade ingen aning vad vi pratade om då det var henne mans bil och hon "bara" lämnat den

Då visade det sej att han hade suttit på ett möte och fått upp i sin telefon att bilen var olåst
Han tänkte väl några väl valda ord om sin fru och låste bilen hade inte en tanke på att bilen var på verkstan

Så alla funktioner är inte positiva för alla...

//Gooose
av 122Sport
Haha.., sorry! Men jag ser det komiska i detta.
Följer man Volvos manualer till punkt o pricka så ska ju "nästan" batteriet oxå bortkopplas innan montering av tex stänkskydd!?
Nä, allvarligt så borde du skriva en "ROOH" Rapport Om Oönskad Händelse, det är ju en allvarlig risk för både människa och maskin!
Nu har jag ju börjat "skrota" tråden själv här! Men det är taget så länge säkerheten ändå lyfts fram!
av perhall
Gooose historia har en parallell på mitt jobb. Min sekreterare (som jag delar med fler, förlåt om det lät störigt) samåker ibland med sin man till jobbet. Eller snarare hon kör och lämnar över till honom utanför vårt jobb och han åker därifrån. 1,5 min senare stannar bilen. För hon har nyckeln. Och bilen har keyless. Och då är hon i telefonmöte 60 minuter. Han står på E18 och är arg... ja, ni fattar!
Per
av snejkaj
Kanske dags att införa en servicebrytare i stil med hybridfordon... Man kan tycka att det borde finnas ett enkelt sett att stänga av VOC när bilen står på verkstag :shock:
av BennyL
Det är inga problem vid service, för bilen måste vara låst och nyckeln urtagen, annars går det inte att aktivera detta. Om bilen öppnas när motorn är startad via appen så stannar motorn.
Tror inte att man så ofta servar bilen med nyckeln ur och låsta dörrar, i alla fall inte på "min tid"
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Har själv övervägt att köpa till den funktionen, men nu på vintern, med värmare, har jag inte känt så stort behov. Sannolikt dock att jag inser nyttan när värmen kommer. Till saken hör att jag är anställd inom Volvohandeln så jag behöver inte betala fullpris och kan utföra "monteringen" själv.
Får väl fundera på om det är vad man ska lägga lönen på eller ej...
Användarvisningsbild
av Perra83
Får man ERS automatiskt om man väljer t.ex. en V70 D4 automat -16? eller väljs ERS till separat?

Finns ens ERS till V70?
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]