Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nuförtiden när många kör eco-drive och motorbromsar 90 % av tiden kan jag tänka mig att många bromsar riskerar att ta dåligt när det väl gäller. Jag brukar försöka tvärnita riktigt ordentligt lite då och då för att hålla bromsarna i form.
LazerHawke skrev:Som sagt i rubriken fick nita idag och i samma veva upplevde jag att bromsarna inte tog riktigt, bilen i sig är en s60 t5 r - design 2015 gått 380mil i min ägo har haft den sen fabriken! Någon som vet vad fenomenet kan bero på?
Har upptäckt samma sak på xc70. När jag kör motorväg i lång tid utan att bromsa i regn, tar det tid innan bromsen tar i.

Upplevd det på andra bilmärken. Aldrig på Volvo.

Fick sommarhjul på idag (18 grad när jag åkte från jobbet) - och såg att beläggningen var nästan slut.

Kanske det är ett sammanhang.
EjS skrev:
LazerHawke skrev:Som sagt i rubriken fick nita idag och i samma veva upplevde jag att bromsarna inte tog riktigt, bilen i sig är en s60 t5 r - design 2015 gått 380mil i min ägo har haft den sen fabriken! Någon som vet vad fenomenet kan bero på?
Har upptäckt samma sak på xc70. När jag kör motorväg i lång tid utan att bromsa i regn, tar det tid innan bromsen tar i.

Upplevd det på andra bilmärken. Aldrig på Volvo.

Fick sommarhjul på idag (18 grad när jag åkte från jobbet) - och såg att beläggningen var nästan slut.

Kanske det är ett sammanhang.
I mitt fall 380mil knappast beläggen slut :)
Var det torrt eller vått på vägen? Temperatur i luften? Det enda du kan göra nu, för att kolla om det känns likadant, är att provbromsa på en säker plats. När man VERKLIGEN vill ha stopp på bilen så känns det som om bilen aldrig vill stanna.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]