Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blext
Jag ska köpa en begagnad XC60 från bilhandlare. Jag tittar på flera olika modeller och olika utföranden.

Vi flera tillfällen har jag sett den USA-importerade XC60 3.2i. (Ringde direkt till Volvo och flera personer där som jag fick tala med hade inte hört talas om modellen).

Jag har märkt att denna amerikanska modell är betydligt billigare än de svenska modellerna.

Jag undrar varför den är så billig?
Vilken XC60-modell kan jag jämföra med?
Hur är den att köpa reservdelar till (tillgång i Sverige)?
Vad ska jag tänka på när jag köper XC60 3.2i
Jag undrar varför den är så billig?
Repad krockad bil månne? Var inte allt för länge sedan någon försökte sälja en krockskadad (ganska rejält) XC90 ca MY12-ish här i Sverige. Såld i USA som skrot, troligtvis importerad till något land i Europa vilket jag alltid glömmer det är (Litauen?), repats och exporterats vidare som oskadad. (Edit: Insåg nu du kanske menar XC60 3.2 som modell och inte en specifik bil du hittat så kanske det är mindre sannolikt att samtliga importerade 3.2:or är krockade :shock: )

Vilken XC60-modell kan jag jämföra med?
Ingen riktigt. 3.2:an "saluförs inte i Sverige" enl. Wikipedia. Motormässigt är väl T6 närmast pga 6 cyl, prestandamässigt är nog T5 närmast med 240 hk kontra 3.2:ans 243 hk.
Nej på Volvo hade de inte hört talas om den. Klart att någon känner till den om jag bara stått på mig. Men efter att ha blivit kopplad till en person som i sin tur talade med tre kollegor utan svar så var jag rätt kort mot dem.

Den bilfirma som jag talade med i Sverige ville också jämföra den med T6 fast utan turbo.

Jag tror inte de är krockskadade. Det finns tre annonser ute nu och det är en återkommandem modell. Jag håller det otroligt att samtliga skulle vara krockskadade.

De modeller som du nämnder Schmoyoho är ju ganska kraftiga i sina hästkrafter... det är ju där som priset inte lirar. Något måste ju vara mindre eller sämre av...

Jag ska försöka ringa dem igen på Volvo. Helt otroligt att de kan vara så jävla fågelholk där. Det är ju inte så att jag ringer och frågar om de kan varvtalen på en X-ving från Star Wars.

Sök på Blocket på XC60 automat (under 5000 mil) så finner ni flera modeller
Jämför med xc70 3,2, hade en sådan själv men med skillnaden att den var svensksåld. Törstig motor, men väldigt fin karaktär.
Jag hittade 3st, 2st saknar regplåtar och har falska reg.nr i annonsen.
En av dom är inreggad och googlar du VIN numret på den så får du träff, den har varit smälld en s.k. Salvage car.

Så se upp....
Petzzon tack som bara den. Helt otroligt att bilhandlare kommer undan med sånt. Är det inte straffbart? Off-topic fråga... behöver inte besvaras.

Men risken att köpa en sån bil är för hög helt enkelt. Det kan vara en grym affär men mycket talar för att det kan vara ens sämsta någonsin också.
Blext skrev:Petzzon tack som bara den. Helt otroligt att bilhandlare kommer undan med sånt. Är det inte straffbart? Off-topic fråga... behöver inte besvaras.

Men risken att köpa en sån bil är för hög helt enkelt. Det kan vara en grym affär men mycket talar för att det kan vara ens sämsta någonsin också.
Tyvärr är det inte det till vissa länder, vill minnas man tar dom till Lettland och lappar ihop dom sen raka spåret hit till Sverige.

Finns mer i denna tråden om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lvage+cars
Tröga människor på Volvo om de inte vet vad en XC60 3,2 är. En av Volvos viktigaste motorer globalt de senaste tio åren. Volvos mest sålda modell.

Om man ska luras med en salvage car är det ju oerhört spånig att göra det med en XC60 3,2. Nästan alla kommer ju att fatta att det är en importbil och så börjar man fråga runt och undra...
PH
perhall skrev:Tröga människor på Volvo om de inte vet vad en XC60 3,2 är. En av Volvos viktigaste motorer globalt de senaste tio åren. Volvos mest sålda modell.

Om man ska luras med en salvage car är det ju oerhört spånig att göra det med en XC60 3,2. Nästan alla kommer ju att fatta att det är en importbil och så börjar man fråga runt och undra...
PH
Det är väl samma personer som även tror att Volvos mest sålda modell heter V70...

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]